Skrivet av: bacillen | torsdag 9 april, 2009

Skärtorsdagsträning i blåkulla

Nä, inte riktigt i blåkulla, men hemma hos Ida och Bosse i Lerum. 😀

Vi tog träningsgrejor och gick till skogs. Började med att försöka leka igång farbror Bo. Han lekte med mig först när matte startat honom och han lekte ganska halvdant. I Bosses värld är jag nog inte lektant utan köttbulletant och pusstant 😉

Sedan fick Ida leka med Kråka med en lång fleecefläta. Gick ganska bra. Kråka hänger i bra, kan nån gång bli lite tveksam och släppa men överlag bra kamp.

Vi bestämde att köra kamplek som belöning i söket.

Kråka fick två skick. Helt utan syn eller ljudretning, bara min söksignal. Hon sprang rakt ut och tillräckligt djupt. Slog framåt, sög vittringen direkt och plockade rullen bra. Snabb på påviset och enligt Ida lekte hon bra på direkten men inte så länge. Säkert något som går att utveckla ordentligt.

Bosses tur att söka. Kriteriet för Boos var att leka på stigen med Ida innan han fick söka. Icke sa nicke! Det hade han inga planer på. Jag imponeras av Ida som håller på sina kriterier och helt sonika sätter undan jycken då. Med den noggranna lekutvecklingsträningen kommer han bli kanon! Mer kanon än han redan är då… 😉

Kråkan satt uppbunden när Bosse tränade och det var väl inte hennes dröm precis 😉 Hon joddlade ganska bra. Jag tycker mig ana en avmattning dock och kanske jag verkligen borde orka träna henne i att sitta bunden när andra tränar och jag försvinner iväg 😉

Krax fick ett pass till med två skick. Den här gången med godisbelöning. Kråka gick bra nu med, rakt och snabbt. Det är ju himla skoj att köra sök med henne när hon är sån här! Över stock och sten och ris utan vidare! Hon är väldigt säker i sin lösrullemarkering och jag känner att det är dags att börja introducera fastrulle snart. Det blir spännande och kul! Mer dolda figgar och mer vindövningar står också på menyn för oss. Dessutom måste jag träna på att gå framåt i rutan så att det bli fina framslag.

När Bo fick köra igen var det utan lekkrav. Den som inte sett den här pappisen(tre äpplen hög) söka kan inte ens föreställa sig med vilken kraft och fart och motivation han tar sig fram i skogen! Underbart! Jag låg djupt in så han fick kämpa för att hitta. Det blev några fina tomslag då han jobbade mycket självständigt.

Tvåmannasök är intensivt men inte så himla optimalt 😉 Det var främst därför som inte hundarna fick fler skick i dag. Båda två hade nog gärna gått betydligt mer 😉

Efter promenad( med lösa hundar utan gruff 😀 ) tillbaka, bjöd Ida på smaskens lunch. Jag blev proppmätt! 🙂

Tack Ida för kanondag! Bättre kunde inte den här påsken börja!

Nästa sökträning blir om ca tio dagar. Då är vi ett gäng som ska samlas och träna så klickermässigt vi kan. Ska bli så himla skoj! Inte blir det tvåmannasök heller 😉

Responses

  1. Låter som en jättetrevlig dag!

  2. Tack för de fina orden om oss AK! Det var fantastiskt mysigt och jag muttrade för mig själv hela vägen till jobbet att jag var tvungen att avbryta. Fast de säger ju att man ska bryta när det är som bäst. 😉 Ni är kanonduktiga både du och Kråka, ( och hade jag fått bestämma hade ni anmält er till apellen bums 😉 Stora påskkramar och ta hand om varandra i helgen!

  3. Nu blev jag inspirerad igen – TACK 😀
    Ha en härlig påsk!

  4. Va kul att ni kommit igång med söket. Vi har en pappis i vår sökgrupp som är grym. Så jag kan tänka mig att Bosse också är en perfekt sökhund.


Kommentera

Kategorier

