Skrivet av: bacillen | söndag 29 mars, 2009

Galopp och träningsgrupp

Äntligen!!

I dag har lilla K galopperat på Flisan! Helt utan brallande, bara fin kontrollerad galopp!

När Kerstin saktat av jublade hon och tårarna sprutade! ”Jag är så glad!! jag är så glad!” Min unge är fantastisk! Alla känslor är omedelbara och väldigt tydliga. Mina ögon var inte helt torra heller kan jag säga. När tårarna stillnat lite frågade Kerstin om jag hade morötter med mig, vilket jag tyvärr inte hade. Vi kom överens om att Flisan skulle få många morötter när vi kom tillbaka till stallet. Visst har hon ett härligt belöningstänkande! Hon belönade också mig med att konstatera att min tömkörning och träning av Flisan har givit resultat. Härligt!

Hela ridpasset var harmoniskt i dag. Vi tränade serpentiner över medellinjen. Nytt för lilla K. Viktigt att planera sin väg och att hålla hästen rak. Efter några vändor fick de fin snits på det. Vi tränade på avsaktningar och igångsättningar mellan skritt och trav, man behöver ha ett starkt säte och kunna driva på bra.

Tillbaka i stallet skuttade jag omedelbart in på dass 😉 Kerstin tog in hästen själv. När jag var klar var hästen redan avstränsad och avsadlad! Mycket bra gjort av lilla K som har haft problem med att Flisan inte vill stå stilla. Detta har vi tränat på mycket och belönat fram stillhet. Nu fick vi kvitto på att det fungerar även när jag inte står i närheten. Dumt nog missade jag att berömma Kerstin för denna bragd…..det påminde hon mig om när vi åkte hem Hon var lite ledsen för det och jag fick be om ursäkt och verkligen bedyra henne att jag visst märkt det men missat att säga det till henne. Slarvig mamma/tränare har återigen tur att ha en unge/elev som tydligt talar om.

Fly fick sin utlovade ranson morötter och mumsade nöjt. Så klart visste hon inte för vad hon blev belönad, men jag är övertygad om att de starka lyckokänslor som svallade efter galoppen uppfattades av lilla hästen, hur skulle hon inte känt av det!?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

På eftermiddagen drog jag och Kråka till Alingsås.

Jag och Maria träffades på klubben och satt en stund med kursplanering. Det känns riktigt bra och jag är säker på att vi får till en fin kurs.

Efter planeringen blev det klickerträning med folk från tränarkursen +Ida och Bosse.

Kråka och jag tränade framförgående, fritt följ, snurren, tasstarget, hopp-sitt, platsliggning.

Kändes som en bra träning på det hela taget. Jag fick bra råd om hur vi ska fortsätta vår träning i flera moment.

Allra bäst är att vi har så roligt tillsammans hela gänget. Härliga människor med ljuvliga hundar.

Nu är jag görtrött. Morgonen började nämligen med att dottern med översovande kompis vaknade tiiiidigt och startade dagen med att leka häst på övervåningen…. say no more…. 😉

Responses

  1. Grattis till den påbörjade galopp-karriären! (Mest till lilla K då, men även till hennes morsa.) 😉

  2. Kul att ses idag:)
    Åh vad kul med galoppen! Måste ha varit en häftig känsla för Kerstin!

  3. Tack själv. Tror också att vi kan få till en bra kurs:)

  4. Hundar är ju grymt bra på att se sammanhang och det kan säkerligen hästar också. 🙂 Kul att det går så bra nu med lilla pållen.

  5. Go Kerstin! Härligt med såna genombrott! Tack för idag! B och jag har njutit av mysträningen idag. Det är verkligen ett gott gäng!

  6. Vad kul med galopperingen. Det var inte direkt torrt i ögat här heller. 🙂
    Kram

  7. Vad mysig Kersin är! 🙂

  8. Usch, vilken mesig gudmor jag är som lipar av så lite… Snyggt jobbat, girls!

  9. Bra jobbat, allihopa!

  10. BRA!!!! Jag visste väl att det skulle gå vägen! Fortsätt nu bara att håll igång Flisan så kommer det att gå hur bra som helst!

  11. Åh så underbart roligt att läsa om detta! Va duktiga ni har varit!

  12. Och jag har haft så mycket at tjaginte hunnit läsa bloggar. Vilket härligt glädjeinlägg, man blir varm i hela kroppen. Ni är så himla duktiga som kämpar utan att ge upp och det ger resultat också. Klickerkursen kommer att bli toppen, jag jobbar för att få till en på vår klubb också.
    Kramar till både dig och Kerstin


Kommentera

Kategorier

