Skrivet av: bacillen | lördag 28 mars, 2009

Mera lek!

Träningen med hemläxan från tränarkursen är rolig!

Hunden ska gå till en musmatta, snurra på kommando, gå till en stol, hoppa upp och sätta sig på kommando.

Kråka kan snurra på kommando. I dag har vi börjat med snurr på musmatta. Jätteroligt! Det är viktigt att hela tiden ändra vart mattan är och hur jag står i förhållande till den, annars blir det blixtsnabbt signaler som hon blir beroende av. Men det går bra, hon snurrar på kommando på någon meters avstånd nu. En svårighet är att inte gå något steg mot mig innan hon påbörjar snurren. Jag motbalanserar med att belöna mycket för två tassar på targeten och att hålla positionen där. Hon måste även avsluta snurren med tassarna på mattan. Roligt när träningen går som på räls och hunden verkligen tycker det är kul!

Stoldelen är nog nästan klar….om jag ställer fram en stol går hon dit, hoppar upp och sätter sig direkt.

Jag ser fram emot att kedja ihop de här delarna! Det ska funka bra i lite andra miljöer bara, sen blir det kedjning.

Vi jobbade även med signalkontroll på ettans apportering. Säkert inte alls viktigt, jag har sett domare som inte drar alls om hunden tjyvar och sträcker sig mot apporten före föraren sagt apport. Men det är nyttig träning för Kråka att kunna vänta på vad jag säger. Jag varvar med att belöna för att hon väntar och att ta bort apporten om hon sträcker sig mot den. Det visade sig också vara effektivt att bara vänta om hon grep den innan jag sagt apport, vänta och hålla och så fort hon släpper och tydligt visar avvaktan så får hon kommandot.

Vi har tränat lite ”städning” också. Kråka hämtar godispapper (faktiskt lördag idag 😉 ) och läger i en bunke. Hon kan hämta många på raken, den duktiga lilla kraxmaskinen! Kul kul!

Kråka är inte nöjd med att jag avslutat träningen. Nu hämtar hon saker och ger mig…hon hoppas på belöning eller lek tror jag. Söt!

Responses

  1. Va kul ni verkar ha det, nu verkar ni snart i mål. Och jag som inte kan få till springa till musmatta och sätta sig.
    Kramar

    • Tina, nyckeln för mig att få Kråka att fatta att man kan göra nåt vid musmattan var att använda omvänt lockande för att få henne att avvakta där och hålla positionen, sen gick det enkelt att ge kommando till annat. Tidigare har hon skenat till musmattan, drämt tassarna på den och om inget klick kommit har hon apporterat den…

  2. 1:ans apportering… låter som snälla eller halvblinda dommare de där. Får man en nitisk en som dömmer rätt så blir det en nolla.

    • Precis 😉 Därför tränar vi det 10-mässigt 😀

  3. Vad roligt att det går så bra!! 😀
    Varför bor du så lånt bort? Skulle beöva dina kloka råd närmare ibland! Jag har börjat lite med omvänt lockande och han kan det vid sitt framför mig och vi kör även det vid ligg. Ska prova det sen vid fotpositionen. Jag vill så gärna köra klicker men känner att jag måste nog ha lite proffs hjälp.
    Ha det gottis!

    • Gullig du är Prillan!
      Jag är säker på att det lossar för er! Kör på med enkla roliga saker.

  4. Åh va kul att läsa. Kan du inte filma slutresultatet?

    • Ja…det får nog bli film till slut! 😀


Kommentera

Kategorier

