Skrivet av: bacillen | onsdag 25 mars, 2009

träningsplan..

För att hinna med allt som ska tränas till klickertränarkursen och för att vi också ska bli bättre så att vi äntligen kan tävla måste jag planera bättre och träna bättre.

På Facebook skriver vi som går klickertränarkursen ner våra veckoplaner och sedan en utvärdering. Jag ska skriva det även här OCH i hundtränaren 😀

Min plan rep. utvärdering för vecka 12 såg ut så här:
* Att komma i träningsläge-hitta en bra rutin. -vi har inte tränat så många gånger men Kråka har varit laddad och det har inte varit svårt att komma i träningsläge. -fortsätter att fundera och jobba på det här!
* utgångsposition. -Har förstärkt det så pass mycket att det nu bjuds som förstabeteende, vilket jag tycker är himla bra.
*stå, hela mappen -har inte organiserat tränat hela mappen men stå ligger högt på listan och hon har ganska bra stadga.
*ligg, hela mappen -Samma som stå, fast lite bättre tror jag.
*framförgående, de olika delarna -Bara gått igenom snabbt och det ser ganska olika ut för varje gång. Måste verkligen våga länga sträckan. Stadgan i stå finns i ostörd miljö, då kan jag ställa mig bakom och belöna för fokus framåt.
*Snurren -Inte tränat alls, hon bjuder dock en glad snurr då och då…
*Platsliggning -Väldigt lite träning…

Planen för v.13 är:

*träningsläge
*snurren
*musmatta
*framförgående
*platsliggning
*ett spår
*ett uppletande

Vi har tränat snurren en del och den är rolig tycker Kråka. Den börjar fungera oavsett hur jag står eller sitter eller håller händerna. Den funkar ute och inne samt med olika belöningar. Har börjat sätta signal på och det är svårt.

Träningsläget fortsätter att kännas enkelt och bra. Så klart är det beroende av vilken miljö vi är i men jag blir också bättre på att samla ihop och ladda.

Nu ska jag städa….inte surfa, inte leka med hundarna, inte spana drömskt på fåren som förhoppningsfullt snart ska lamma.  STÄDA!

Kommentera

Kategorier

