Skrivet av: bacillen | måndag 16 mars, 2009

Klickertränarkursen

Det viktigaste jag lärt mig den här helgen är:

  • Vi behöver mer störningsträning, både Kråka och jag. För att slappna av och komma till vår fulla potential behöver vi vara trygga i miljön, eller åtminstonne lära oss att stänga ute det vi inte kan kontrollera. Vi påverkar varandra, men vad som är hönan och ägget i den frågan finns det nog delade åsikter om.
  • Jag måste öva mig på att inte hjälpa Kråka så mycket, genom att kliva ur position och liknande hjälper. (inget nytt, men nåt jag verkligen behöver tänka på alltid)
  • Vi behöver träna mer flyt i beteenden. Kråka kan upprepa ett beteende ett visst antal gånger på raken, men sedan verkar det ta stopp. Jag vill öka det antalet kraftigt och sedan undersöka om bra flyt på många beteenden i en störningsfri miljö smittar av sig på beteendet i en miljö med störningar.
  • Jag har en ganska klickerklok hund! Det går ganska fort att shejpa fram beteenden.
  • Jag vill shejpa fram mer busbeteenden och trix. Jag blir glad av att Kråka bjuder frivilliga busbeteenden, som tex snurra, i lydnadsträningen. Den glädjen smittar av sig på den övriga träningen. Därför är det nog viktigt att öka på repertoaren av trix och sånt.
  • Jag ska vara noga med att Kråka och jag är i rätt träningsläge inför varje pass. Och skapa en rutin för hur det ska se ut.
  • Jag är bra på att belöna min hund.
  • Kråka leker ofta bra trots störningar.

Helgen har varit så bra! Inspirerande, duktiga, engagerade och gulliga instruktörer! Intresserade, glada och härliga deltagare med fantastiska och olika hundar! Vi kommer att bli ett bra gäng som kommer att träna mycket bra tillsammans!

Jag tror kanske inte det är så intressant att läsa detaljbeskrivningar om vad Kråka och jag tränade exakt och hur det gick…. Men vi började helgen med ett pass som jag blev ganska missnöjd med. Kråka kändes splittrad och jag med… Men sen när jag sett filmen Elsa filmade så ser det inte alls så illa ut! Känslan i det passet var dock inte skön och det lade jag sedan stor energi på att ändra. Det lyckades jag också rätt bra med! Det var också då som jag insåg att jag måste ha en bra rutin för att starta ett träningspass, där jag stämmer av med Kråka hur läget ligger och ser till att hon är med på samma lek som jag.

Under lördagseftermiddagen fick vi påbörja en uppgift som kanske kommer ta ett tag att genomföra. Vi ska träna hunden att gå till en musmatta, där snurra på kommando för att sedan gå till en stol, hoppa upp på den och sätta sig på kommando. Allt för att öva upp våra tränarfärdigheter och också för att öva kedjning av delmoment. Jag började med att shejpa fram en snurr. Det var ett tag sen vi tränade snurrande så tog en stund innan det blev snurrar i helgen…men sedan blev de desto fler! Jag upptäckte att jag blir glad och varm i hjärtat av att Kråka sedan bjuder en vild snurr när vi kör framförmapp tex. Därför blir det nu mycket mer trixträning! Så länge jag håller på mina kriterier ska det inte vara några stora problem med att fel beteende kommer på fel plats.

En snurr kan väl aldrig vara fel? Det gör i alla fall min matte glad!

Under söndagen jobbade vi med diverse grundfärdigheter. Kråka och jag var ordentligt varma i kläderna och jobbade på bra.

Vi jobbade också med flyt. Svårt! Kul träning som vi behöver massor av. Tänk om massor av flytträning har effekt på hur beteendet funkar i andra miljöer…de säger ju det, de lärde, och jag ska verkligen prova. 😀

En snurr till kanske?

Vi kom hem väldigt nöjda, kraxet och jag. Och ser nu fram emot att få till bra träning tillsammans. Ser även fram emot de kommande helgerna av kursen!

Stor puss till födelsedagskråkan som varit så bra! När hon är bra är hon väldigt bra!

Nu ligger dyrgripen och slafsar i soffan med ett stort fett märgben 😀 😀 Så får man göra när man är prinsessa och har födelsedag!

Responses

  1. Vilka bra insikter du fick på kursen, den verkar toppen. Skriver som jag skrev hos Maria att den där läxan var väldigt avancerad men det grejar ni säkert så duktiga som ni är. Kul med snurrandet, Kråka är bara för söt när hon gör den och det lyser bus i ögonen, härlig attityd.
    Pussa Kråka på nosen från mig och Freddie, Sabina hälsar på avstånd 😉

  2. Stort grattis till kraxet på födelsedagen! Hipp hipp HURRA.

    Låter som att ni haft en givande helg! 🙂

  3. Låter verkligen som en bra och konstruktiv kurs.
    Som vanligt blir jag inspirerad att ta atg i Eltons och min träning när jag läser om hur det går för andra ekipage – TACK 😀

  4. Åh vad roligt det låter! Jag ser fram emot helgen för då börjar vår klickertränarkurs här uppe! Skall bli spännande att gå kurs med den lilla ettriga igen. Men trix är hon riktigt bra på så hon kanske koncentrerar sig på mig det lilla matvraket och vi behöver verkligen utöka repertoaren, min hjärna behöver en push. Vi får jämföra i efterskott och dela trix med varandra!
    Kram

  5. Inte intressant med detaljer??? Det är ju det som är intressant. 😉
    Jättesnygg väst i alla fall. 😀

  6. Din tränarglädje och hundkärlek lyser igenom – man blir själv glad av att läsa allt detta, fast jag själv inte är någon hundägare…!

  7. Va roligt att läsa om kursen! Ni är så duktiga! Grattis till världens bästaste Kråka!


Kommentera

Kategorier

