Skrivet av: bacillen | fredag 27 februari, 2009

Tankar om ponnygalopp

Tack för era funderingar på förra inlägget!

Jag funderar precis som ni.

Jag ska ringa förra ägaren och be henne komma och rida rodeo-Flisan några gånger, få ordning på galoppen med mera.

Sen ska jag också arbeta mer från marken, lära henne galoppkommando och bra avsaktningar på lina och när det fungerar prickfritt sätta upp myggan på hästen.

Jag tycker det känns ganska tråkigt att vi återigen har en häst som brallar av ungen….men inser att nu är det så här och vi får göra det bästa möjliga av saken. Den övriga ridningen fungerar ju så fint och jag får vara glad för det.

Man lär så länge man lever och det här är faktiskt första gången jag köpt egen häst. Lite missar får man räkna med. Dessutom, med den takten lilla K växer så kommer hon nog inte att kunna rida Flisan så många år som vi trott, i sig lite sorgligt även om Flisan nog alltid kommer vara kvar hos oss. Vi tycker mycket om den lilla sprakfålan!

Är det fredagskväll eller är det fredagskväll!

Responses

  1. Bra idé med att fråga förra ägaren. Hoppas det löser sig.

  2. Vilken underbar bild!!
    Ha en bra fredagkväll 🙂

  3. Vilken fin hästaputte… förut ville jag också ha häst, men nu är det ändrade planer, det räcker med vovveriet.
    Angående det här med utfall i kopplet så har det varit en massa trådar om det på vovve.net också. Folk som stör sej på andra människor som bara fjollar sej med arga hundar.

  4. Vill du jag ska komma med min underbara ryttare? Hur stor är kusen, klarar den M på ryggen? Hon brukar med mjuka händer och sitt goa lugn på hästryggar få bukt med de flesta pajasarna hon rider. Tyvärr så tror jag att ni har en liten B-ponny och då går det ju inte, C-ponny fungerar.

  5. Tack sötaste Lotta, men kusen är bara 114cm så det är tokkört.

  6. Vilken underbar bild! Är så toktrött så jag orkar inte koncentrera mig på läsning idag. Lovar att komma in imorgon och kolla alla inlägg. Kram och ha en underbar fredag och helg för den delen!

  7. Vilken gullig ponny!! 🙂
    Men inte lätt för liten ovan tjej att fixa bus.. hon är modig hon!! Kan hon rida med på ridlektion med andra hästar.. så blir det trängre i manegen och kanske lättare att hantera?
    Fast det låter ju kanon att tjejen rider så fint i skritt och trav.
    Ha det gott!
    Madelene http://www.maxfield.se

  8. Hästar har en inneboende rörelseglädje, som ofta kommer fram i galoppen. Speciellt om man inte får tillfälle att galoppera så ofta.
    Vi kan ofta använda galoppen som en slags ”belöning” a la Premack.

    Om det var min ponny, och jag inte hade tillgång till en liten skicklig ryttare som kunde bana vägen för mitt barn, så skulle jag longera (eller löslongera) och jobba massor med galoppen. Inte bara med avsaktningarna, som förstås är jätteviktiga för att barnet (o mamman) ska känna sig trygga:-) Men också med själva kvaliteten på galoppen så hästen får bygga upp sig och bli stark. Ibland brallar det nämligen iväg för att hästen inte klarar att hålla upp sig själv och den ovana lilla ryttaren.

    En westernsadel är inte helt fel heller, där sitter myggan stadigare och kan hålla i hornet 😉

    PS Jättefin ponny, härlig färg o teckning!

  9. Tack Maria! jag tror verkligen du har bra poänger. Ska absolut ta till mig! Westernsadel vore allt nåt…snyggt också! 😉


Kommentera

Kategorier

