Skrivet av: bacillen | onsdag 11 februari, 2009

Syster yster-träff

Kråka har fått en massiv dos av hundträning i dag när vi åkte till Göteborg och träffade Karin med Kata och Carmen samt Jenny med Sota. Vi följde först med in i Karins lägenhet som var fylld med glada hundar 🙂  Kråka fick säga att hon inte uppskattar närkontakt och de andra kloka hundarna respekterade det. En surpuppa är hon men osäkerheten skiner igenom och egentligen vill hon nog verkligen inte sura… Hon är heller inte mer påverkad än att hon med hundar nära inpå sig bjuder mig beteenden för att jag ska dela ut gottor 🙂

Vi promenerade i väg till en grusplan och hundarna fick bli bundna. Kråka är rätt ovan vid konceptet ”bunden vid ny grusplan+nya hundar+hundar som tränar, springer och leker” 😀 Så hon skällde en del. Men när jag stod ganska nära funkade det ändå hyfsat. När jag var mottagare i budföring kreverade hon nästan 😉 Som grädde på moset till uppbindningsovan hund smög det runt en man på grusplanen. Hans arbetsuppgift verkade gå ut på nån sorts mätningar….? Utskälld blev han! Det blev lite lugnare när han mätt klart.

Vi började med platsliggning. Jag hade externbelöning till kraxet. Hon är inte jättevan vid det konceptet så belöningen står fortfarande ganska nära henne. Jag vet faktiskt inte om det är det optimala belöningssättet för Kråka på platsliggningen, utvärdering pågår kan man väl säga. Jag fick gå tillbaka och göra om några gånger då hon lyfte hakan, men hon låg nog fint i 30 sekunders intervaller. Hon har liksom inte helt greppat att det krävs att man håller ner hakan även ute i andra miljöer… träna vidare! Inga sura eller oroliga tendenser mot vare sig hundar eller folk, det är himla skönt.

Kråkas första pass blev ingen succé. Vi körde fritt följ med kommendering. Det har vi aldrig gjort! Kråka höll en rätt bra position men attityden var inte bäst, jag kände det som att hon sackade. Karin och Jenny sa dock att hon inte gjorde det utan det var bara attityden.  Vi körde på ändå, vet inte om det var bra…? Karin påpekade att jag ska tänka mer på att belöna svängarna bättre, inte bara halterna…Duh! Ibland tänker jag inte!  Allt går så mycket fortare när man blir kommenderad, man hinner inte förbereda sig lika bra och då blir det lätt forcerat för mig, jag missar en hel del detaljer, jag glömmer att tänka 😉 Det här ska vi träna på nu! Undrar om hussen eller lillhusen vill gå snabbkursen i kommendering? 😀

När vi avslutat första passet och skulle gå till Kråkas plats fick hon för sig att stackars oskyldiga Carmen, som låg bunden en liten bit bort, var ond och gjorde ett anfall…men hon avbröt direkt(före närkontakt) när jag röt till. Inte kul att hon sprang dit, men kanon att hon löd mig. För att inte helt gräva ner mig och bli ledsen över hennes beteenden tänker jag ärkepositivt att med mera träning och promenader ihop med andra hundar kommer hennes osäkerhet och agression att minska. *andas djupt* På promenaderna både till och från grusplanen gick hon lugnt bredvid, framför och bakom de andra hundarna. Kata och hon delade på luktfläckar till och med så fullkomligt hopplös är hon ju inte…

Jag körde ett snabbpass fritt följ igen och då hade Kråka mycket bättre attityd utan att tappa position. Braaaa Boss!! 😀

Budföring var det evigheter sen vi körde och det märktes! Kråka sprang gärna och rätt, ingångarna satt hyfsat, hanteringen kanon, men sen….att springa igen på kommando! Huh!?!? Hon begrep inget… Vi förenklade och använde två mottagare, en åt varje håll och växlade håll. Hon blev bättre och bättre. Jag ska låta henne kuta frivilligt mellan mig och mottagare nästa träningspass, det borde väl tända henne lite.

Inspirerad av Jenny och Sota tränade vi fart i inkallningen. Karin fick hålla och jag ropade och belönade för fart. Hon springer väl inte direkt sakta men jag vill att starten ska vara lite hetare. Nån som har bra förslag på startträning?

Det blev inte mer lydnadsmoment än så för oss. Vädret var isigt och jag är glömsk…bra bortförklaring va? 😉 Jag hade tänkt köra framförgående och ställande också men det glömde jag som sagt bort. Gjorde väl inte så himla mycket, Kråka var rätt nöjd. Det blev ju rätt intensivt för henne trots allt med hundar och miljö.

När man trotsat vädrets makter och åkt ända till Göteborg för träning får man belöna sig med Burger king på vägen hem, så det så! 🙂

Tack Karin och Jenny för bra och trevlig träning!

Responses

  1. Vad kul att ni hann med så mycket träning! Bra jobbat! När Bosse gjort nån fulgrej så har jag försökt tänka ibland ( förutom att jag själv måste lägga upp det bättre nästa gång ) att det är bara beteenden, som en hundtränarpersonlighet sa. ( Tror det var Turid ) ”Det är bara beteenden”

    Har ni testat sk restrained recalls, som Susan Garrett förespråkar? Det innebär att en medhjälpare håller hunden i halsbandet medan du går iväg en bit bort. Så ropar du på hunden, och drar sedan iväg åt motsatt håll. Medhjälparen ska hålla hunden en liten extra sekund innan den släpper efter det att du ropat. När hunden kommit fram plockar du snabbt fram en katt och råttaleksak eller kampgrej och hunden föredrar det och belönar med. Sedan varierar du när du ropar, på olika avstånd. Jag gjorde så med harskinn och SHIT vilket sprut jag fick! =)

  2. Ida, tack för tipsen! Du har rätt,det är bara beteenden…och visst måste man ha strategier för att det inte ska hända.
    Vi gjorde ungefär som restrained recalls, men kan nog lägga på ännu mera ”gasande” 😀

  3. Hmm… tror nog att jag skymtade lite backa-ställanden från din sida med! Du behöver helt klart en träningsbok! Jättebra anledning att köpa snygga böcker *kli i fingrar*.

    Kan Kata låta bli att dra på hare, så ska nog fasiken Kråka lära sig att uppföra sig bland hundar med! Med tro, hopp och vå…eh…klicker går allt. 😉

  4. Det var kul att ses 🙂
    Kråkan fick ju dessutom sin godis snodd mitt framför näsan av Sota utan att sura!

  5. Vilken bra träning!
    Att bli kommenderad är verkligen nyttigt. Synd vi inte bor närmare då hade du kunnat få låna ”min” tävlingsledare 🙂
    När det gäller startsnabbheten: Har du belönat själva starten?
    Alltiså inte när hon väl kommer fram utan just när hon gör en bra start. Typ med rösten eller klicka.
    Just för att få henne förstå att det är en snabb start som är BRA!
    Bara en tanke 🙂

  6. Nu har jag funderat på snabba starter och jag har en del tankar. De får du när vi träffas!:)
    kram

  7. Va rolig träning! Så klart Kråka inte är ett hopplöst fall!!! Jag håller så med om tänkandet, ibland tänker man inte så är det bara…det får man leva med 😉 .
    Kram

  8. Vilken bra träning och klart ni var värda burger king efter det. Börja träna störnig i fria följet, det gör underverk för attityden. Fokusera på allt som fungerar med Kråka nu som inte funkade tidigare. Rom byggdes inte på en dag.
    Kram


Kommentera

Kategorier

