Skrivet av: bacillen | fredag 16 januari, 2009

Ponnypromenad med Gentle leader

Det var kanske ingen bra ide från början, att ha gentle leadern på Kråka redan idag, och på en så ”svår” promenad som ponnypromenad, då hon ofta är het och drar som en galning….

Men ibland bara gör man saker och så blir det ganska bra i alla fall, trots att det från början inte var så bra uttänkt.

Jag har förstärkt GLen bra, det märks att hon är helt okej med den när jag sätter på den. När vi går kommer tassen upp ibland om det går för lång tid mellan förstärkningarna.

Ja, promenaden gick nog rätt fint. Kråka såg ganska nöjd ut, kanske till och med mer avslappnad än vanligt. Hon har väldigt hög förväntan på de där promenaderna och brukar verkligen inte gå fint 😦 Hon brukar få vara lös ganska mycket, men där det inte går blir jag släpad av het galen hund… Det är så svårt att hålla några kriterier på att inte dra när jag har hästar och småtjejer att ta hänsyn till…bara en ursäkt, men ändå.

I dag såg hon faktiskt annorlunda ut. Hon valde att gå bredvid mig nästan hela tiden och fick viltost för att gå fint och att ta kontakt. När hon glömde av sig och gick iväg blev det ibland att hon försökte krafsa lite åt GLen men inte mer än hon gjorde åt både halsband och sele som valp. Karin som gick med tyckte att Kråka såg lugnare ut än vanligt och det var nog så. Jag tyckte inte att hon verkade låg heller,  i alla fall var svansen glad 🙂

Om hon lär sig något av det här och om det går att föra över det här sättet att gå till halsband vet jag inte än. Och om hon kommer att trivas lika bra, eller bättre, i GLen som i halsband kanske hon får ha den.

En otroligt positiv sak är att jag inte blir irriterad på hunden för att hon drar, eller ännu mer på mig själv för att jag inte kunnat lära henne att gå fint.

Min ganska oplanerade promenad gick verkligen över förväntan!(och förmodligen bättre än jag förtjänade) Dutti hund! 😀

Responses

  1. Du är ju inte ensam om att ha en hund som drar. Jag tycker inte det är ”bara en ursäkt”, det är inte lätt när man har andra att ta hänsyn till. Ibland kan inte hundträningen gå först och då får man ta till andra hjälper så humöret fortfarande kan vara på topp då man kommer hem. Jag tycker du är jätteduktig!

  2. Toppen att GL funkar så bra. Ger det en gladare matte är mycket vunnit. Man är faktiskt inte mer än människa.
    Kram på dig!

  3. Hej AK, kul att Du hittade tillbaka till min ponnyblogg!!! Välkommen åter!! Ylle

  4. Vad bra det verkar gå med gentle leadern, bra!
    Själv har jag precis köpt ett sånt där koppel på rulle, vad det nu heter, eftersom jag bestämt att de promenader jag inte orkar träna koppelgående måste jag ha nåt annat än ett vanligt koppel. Har dock inte testat det nya kopplet än.
    Kram!


Kommentera

Kategorier

