Skrivet av: bacillen | måndag 12 januari, 2009

Måndagsträning

Ännu inget vinterkräkseri!

I dag har jag träffat L&M för lite hjälp med deras träning. Det är kul att hjälpa någon, men uj vad mycket man får tänka på. Det var länge sen nu jag lekte instruktör. Man ska förklara bra, motivera bra och berömma bra. Jag är ganska nöjd med dagens pass och det tror jag att L också var. Att M var nöjd vet jag för han är glad hela tiden! Härlig hund med massor av arbetslust. Speciellt glad är jag över att vi börjar komma till rätta med hans habegär på leksaker/bollar. L belönar oftast med godis som han jobbar bra för, men vill också kunna belöna med boll och lek som han älskar. Alltså får han bollen emellanåt när han gjort nåt fint, sedan blir det en megalång paus där M kutar runt ensam och leker. När han gjort det en lång stund börjar han komma och bjuda in till lek med bollen, men han har en egen ide om hur det ska gå till och i den involveras inte matte så himla mycket 😉 Iaf så började L kasta godis på M när han la bollen en bit bort och stod och stirrade uppfodrande ömsom på matte ömsom på bollen. Han upptäckte till slut godisarna och matte kunde närma sig bollen allt medan hon kastade godisar runt bollen. Efter en stund av kastande hade M nästan helt släppt det galna fokuset på bollen, som tidigare resulterade i tokflykter så fort han misstänkte att matte tänkte ta bollen. När M släppt fokus på bollen ordentligt kunde matte plocka upp den och kasta igen. Vi upprepade detta flera gånger och tiden samt mängden godis som behövdes innan M’s fokus ändrades minskade. De ska jobba vidare med detta och det långsiktiga målet är att M ska komma med bollen direkt i handen. Kul träning! I övrigt jobbade L med baklängesfritt följ och kontakt.

När det passet var slut mötte jag Maria och Hera för lydnadsträning. Kråka löper och är värsta blodhunden 😉 Men det påverkar inte träningshumöret alls verkar det som. Däremot var det äckligt att sitta i våta geggiga gräset, det är jag ovan vid, brukar ju skryta om att Kråka inte bryr sig om underlag…tji fick jag! 😀 Ligga gick däremot bra!

Vi tränade fritt följ. Positionen har heldött i och med vår framförgåendeträning så jag har en del att fila på. Hon går gärna på tok för långt fram. Men med Marias skarpa blick och uppmuntrande tillrop fick vi till flera bra repetitioner med bra position, fokus och attityd. Med noggranna kriterier ska nog inte problemet vara så stort. Synd bara att noggranna kriterier inte är min starka sida 😉

Framförgående Jag började med att belöna några frivilliga framförgåenden ut från mig. Gåenden är inte rätt ord…hon skenar i väg 😀 i stora glada skutt.  Skitsöt! Men lite väl galet kanske. Det braiga är att det galna skenadet försvinner direkt jag sätter på koppel, då skuttar hon ut men går sedan fint. Nu ska sträckan längas som hon kan gå utan att vända sig om. I dag belönade jag med kastade köttbullar över huvudet på henne, det var bättre än boll som hon blir för het av. (Häromdagen tränade jag ståstadga hemma i köket och då kunde jag ställa mig rakt bakom henne, det blir bra att ha inför att hon ska stanna i framförgåendet.)

Hopp-sitt-hopp Belönade delarna: sitta kvar och hoppa/kallas in på kommando, stå kvar–>sätta sig på kommando, hoppa ut och sätta sig. Men sätta sig på kommando på avstånd är fortfarande vår svaga punkt så vi tränade extra på det i koppel med Maria som koppelskötare.  Efter en del filande blev det bra tycker jag, men jag behöver träna massor med mer flyt i sittkommandot på avstånd. Alltså: mer flyt i alla delar innan jag kedjar mera.

Bacillen fick vara störning i dag. Hera tränade platsliggning och Baci låg( inte ett dugg, han hukstod och huttrade) bredvid och fick lov att gå omkring och störa lite. Svårt för Hera men kul träning för Baci, iaf när han väl fick komma ur täcket, han hatar täcken! Jag klickade för kontakt och han har ett så härligt fokus den lille killen! Han kom också fort på vad som givit utdelning senast vi tränade, nämligen bugande. Det är ett gulligt trix och en bra motvikt till Bacillens paradnummer: stå på bakbenen och vifta med arm..ehum..frambenen.

Allt som allt en bra träning, väldigt effektiv då jag på grund av tidspress inte fick lov att tjöta så mycket som jag brukar 😉

Responses

  1. Ja det blev riktigt mycket och bra träning, trots tidspressen. Baci´s bugningar är bara för söta!
    kram

  2. Låter som en väldigt givande dag, både i ”givande” och ”tagande” av träning!
    Gillar när du skriver om er träning – blir inspirerad 🙂

  3. Jag älskar Baci. Puss på dig, din lilla galning!

  4. Nu har jag & Git betalat in till kennlarna-lägret

  5. Va ni är effektiva och duktiga, jag har inte ens börjat med framförgåendet. Tänkte på det där med bollen som jag känner igen så väl. Jag jobbade med 2 bollar och fick bra resultat snabbt. Så fort den första var kastad vände jag ryggen till och stod och lekte med den andra bollen. När Freddie kom och kolla vad jag gjorde skicka jag iväg den jag hade i handen, tog upp den förhoppningsvis tappade bollen och gjorde om. Sen får man öka på kriterierna för att ma ska kasta bollen tills man får den i handen.

  6. Du har en utmaning/lista att hämta hos mig. 😉

  7. Tina, det är bara det att den här hunden inte släpper den första bollen när man kastar den andra…
    Jag tror dock att man med tålamod och små kriterier absolut kan göra så med honom…men vi ville se resultat NU 😉

    OK Lotta, den är antagen!

  8. Vad duktig du är som hjälper killen med den bolltokiga hunden! Och kul med den egna träningen också. Framförgående har jag inte ens tänkt än 🙂

    Kram!


Kommentera

Kategorier

