Skrivet av: bacillen | torsdag 11 december, 2008

Med glädje

Ridhusträning med ponnytjejerna i dag.
Redan i stallet fick jag min belöningstränaranda ifrågasatt, inte på ett otrevligt sätt dock. Min kompanjon ponnymamman berättade att hon läst att man inte ska belöna hästar med godis, för det är inte bra att hästen förknippar en med godis utan belöningar ska komma från människan i form av klapp och beröm. Jag slog förstås direkt bakut och avfärdade det som det gamla vanliga ledarskapsdravlet om att djuret ska jobba för mig för att det älskar mig så ovillkorligt. Jag gick kanske ut lite hårt… 😉 Eller inte kanske, jag gjorde helt klart det…
Jag hade en tanke inför tösernas ridning, och den gick i stort ut på att leka i ridhuset med kavalettibommar och koner och belöna ungarna med godisar.. Jag ville göra ridningen totalt lustbetonad och enkel och kravlös, och så klart ändå tanka ungarna fulla med träning 😀 Min ide föll väl inte i direkt god jord efter mina kommentarer om belöningar…. 😀
Men i väg till ridhuset kom vi trots olika syn på belöningar 😉
Kerstin och Flisan tränade på allt möjligt, de red olika ridvägar och ökade och minskade tempo, de red över bommar och slalom mellan koner. Kerstin fick göra i princip vad hon ville, jag hejade mest på och hjälpte där det behövdes. Det är enkelt att vara positiv tränare när man tränar lilla K, hon är grym och svarar så gott på beröm (det gör väl alla ungar egentligen) Skryt igen, men hon är verkligen duktig! Hon har bara ridit i ett drygt år men kan så mycket ändå och sitter så snyggt. Dessutom är hon lugn och trygg som tusan. Flisan har sina stunder då hon inte vill gå framåt alls utan blir lite svår, stegrar lite ibland till och med. Kerstin är dock helt lugn när det händer, bara väntar ut och rider vidare. Så skönt med en unge som inte tänker bestraffning så fort djuret inte samarbetar. Både Kerstin och jag tycker dessutom att Flisans tråkiga stunder blir färre och mer lätthanterliga, det känns gött.

I morgon tar jag och världens finaste man tåget till stockholm för julfest. Det är huvudkontoret som bjuder och nog är det ganska generöst att respektive får följa med, hotellövernattning och allt!
Ha en skön fredag! (det tänker jag ha)

Responses

  1. Jag tror iofs inte heller att godis är den ända belöningen, men inte heller enbart männskoklapp.
    Belöning väljer man ju efter vilken individ man belönar…

  2. Karin, nä så klart är belöning individuellt. Godis är inte allt. Men himla bra! 😀 När jag tränar djur utgår jag ifrån att de vill ha belöning, sen gäller det att finna rätt.

  3. Ha det så lattjolajbans i storsta’n!

  4. Heja A-K stå på dig. Gissar att hästvärlden är ännumer konservativ än hundvärlden.
    Välkommen till Stockholm igen och ha det så mysigt.

  5. Jag tycker att godis är en mycket bra belöning i många avseenden. Det är oftast väldigt naturligt för djuren att jobba just för att få mat. Givetvis finns det även annat att belöna med. Allt beroende på individen.
    Ha en underbar trip till riktigt stora staden!:)
    kramisar

  6. hojta till sen när ni kommer till the big city..

    Kanske kan ses nån dag då… efter nyår får det ju bli..

    Kul träning. visst ska man ha kul när man tränar…

  7. Du vet jag klickertränar jusura varmblodet i stallet , ljuvlig att rida men tämligen otrevlig i boxen ( har tyvärr lärt sig att man får som man vill om man är tillräckligt sur)
    men med klicker och små små morotsbitar har han till och med börjat bli nästan trevlig på gamla dagar så nog är belöning inte fy skam i hästvärlden.

    Gotlansdrusset jag hade gjorde mini cirkuskonster med hjälp av pellets så belöna på med gott samvete!!

  8. Är kanske den knasiga artikeln i senaste Hästfokus som spökar?
    Coolt att du står på dig och kör ditt race efter eget huvud!
    Härligt med lilla K’s attityd!


Kommentera

Kategorier

