Skrivet av: bacillen | tisdag 9 december, 2008

Träning

Jag och hundarna åkte till klubben i dag.

Jag skulle träffa en kvinna med hund och försöka hjälpa dem lite med deras träning.

Men först tränade jag mina vildar.

Bacillen fick sitta på filt och tjänstgöra som avbytare/peppare när Kråka inte var på bettet. Det funkar bra, hon fattar att det gäller att vara med och då blir jag en mycket bättre tränare som inte pockar på hennes uppmärksamhet och det mesta fungerar bättre. Med Bacillen tränar jag mest följsamhet och lite frivilliga ligg och sitt. Vi är lite rostiga men det blir bättre.

Med Kråka tränade vi först på att sluta upp vid min sida och få lekbelöning. Det blir bättre och bättre, hon flyter knappt i väg alls utan vill vara på rätt plats och jobba. Särskilt när alternativet är att bli uppbunden och Baci får leka istället *evil* 😉

Sen la jag några platsliggningar, utan Bacillstörning men med långt avstånd. Kråka var bra men vid några tillfällen provade hon att resa armbågarna högt för att kunna spana på nåt i fjärran. Jag gick tillbaka och gjorde om och till slut kunde vi få till det utan att sänka kriterierna. Hon börjar inte lyfta armbågar förrän jag ökar avståndet fullt ut och i dag var det ju avstånd jag ville träna.

Jag började träna framförgående i dag. Hade tänkt göra det väldigt grundligt med stadga i stå så att jag kunde gå runt och ställa mig bakom och sedan shejpa fram steg framåt. Men jag hade inte tålamod utan började shejpa från gående. Efter några bra belöningsplaceringar med bollen över öronen bara hon kollade framåt började Kråka gå ut framför mig och efter hand gick det fortare och fortare ut framför mig. Jag provade från frivilligt fotgående och började sedan lägga på kommando ”före” Vi fick till det så bra att hon skuttar ut rakt framför mig på kommando!  Jag är så glad för att jag fick till det så bra på första träningen! Nu ska jag forma det lite bättre och få ännu mer säkerhet i det och sedan ska kopplet på. Men tänk vad fort inlärning går med rätt kriterier och bra belöning plus rätt belöningsplacering, då måste man inte älta i myrsteg i all evighet, som jag gjort med en del annat. 😀 Jag skryter nu…men låt gå! Jag är så himla nöjd med dagens träning!!

Vi lekte lite med metallapporten också, hon tar den fint men lite löst, men inget tugg eller tveksamheter alls. Hon både håller vid sidan samt springer bra ut och griper. Lite slarv vid ingångarna. (som för övrigt går igen i all träning nu…måste ta fram klossen och skärpa till *note to self*)

När vi var färdigtränade fikade vi i bilen och sen kom Lena och Mille.

Mille är en störtskön boxer som gärna leker ensam med leksakerna. Vi satte i gång med bytaträning och lite doggie-zen.  Genom att belöna med godis före han fick ta bollen ökade vi hans glädje för godisbelöningarna. Jag tycker det blev klara framsteg, det är kul! Jag tror att vi kommer att ses igen och träna vidare.

Responses

  1. ”Bacillstörning” – det låter så härligt! Kul namn på en häftig liten hund!

    Jag trodde jag hade problem med mina datorglasögon tills jag insåg att det SKA snöa på din sida…. väl?

  2. Så klart du får skryta!!! Så himla kul att det gick så bra *studsar på stället och applåderar*.
    Härligt med så bra störning, så gör ju jag i uppletandet. Fungerar jättebra!

  3. Vad flitiga ni varit! Vad roligt att höra dig beskriva träningen med framförgåendet, glädjen kändes genom rutan! Vad duktig du är!


Kommentera

Kategorier

