Skrivet av: bacillen | onsdag 3 december, 2008

tömkörning, platsliggning och laddning

Ja jag laddar för att reklamera klippningen. Jag är lite nervös, det känns svårt. Men jag ska göra mitt bästa att förklara att jag inte är nöjd. Frisyren i sig är säkert inte asful…det är bara inte på långa vägar vad jag ville ha.

I dag har lilla ponnyn fått tömkörningsträning. Joel filmade en stund men det går inte att visa, dels var det så mörkt dels var det i början av passet när hon fortfarande leker rodeohäst som inte kan överleva en meter ute på fältet utan sin prins Bellis. 😀

När hon lugnat sig fick vi till jättefin skritt med mjuk nacke och schvung i steget. Traven blir inte bra än, bara spring och utbrytningsförsök i volthalvan mot stallet. Vi får vänta med trav tills hon(och jag) lärt sig och är helt mjuk och formbar.

Den här hästen kan vara lat när hon blir riden, men med tömmar på är hon ett krutpaket. Massor med energi och bjudning som jag ska lära mig att förvalta. I dag jobbade jag mest med att få en lugn takt i skritten och att ställa rätt samt rakrikta. Nog så svårt. Otroligt roligt är det i alla fall och jag tror att jag ska anstränga mig och få till ett par såna här pass i veckan. Ska prova hur det funkar att arbeta i ridhuset också.

Kråka hon tränar platsliggning. Med Bacillen-störning. Baci är bra, han stannar inte länge på samma plats. Han stör genom att skälla och genom att gå och dra i Kråkas avståndsbelöningar. Allt det måste man klara om man är krax… och det är svååårt. Efter något felande fick vi till det! Nu ska vi jobba med tiden också, jag har nog belönat efter en dryg minut lite för många gånger för jag ser på henne att hon börjar skruva på sig lite där… Skärpning 😀

Vi har också tränat fritt följ med lite kvalitetsprövning. Jag stör med leksak i handen och så, det går omväxlande bra och direkt dåligt 😉 Men det blir säkert bättre med massor av träning 😀

I morn ska jag förutom att reklamera frissan också gå till tandläkaren..urk!

Men efter det besvärliga blir jag direkt belönad med träning hemma hos M. Kul!

Responses

  1. Håller på dig. Smidigt med en liten bacill som retar Kråkan. Verklighetstrogen störning eftersom du inte vet vad han ska hitta på. 😉

  2. Lycka till imorron!
    Jag slår dig en pling på söndag 😀 Kommer ni ha med er böcker och sälja oxå på mässan så man kan köpa den direkt?
    C U! 🙂

  3. Vad duktig du är med hästträningen! Själv fick jag höra att jag har en hund som går i fritt följ som en Hackney-ponny här

    =) Har ingen aning om hur de ser ut eller rör sig, men det måste ju kollas upp. Duktig Kråka som klarade av Bacill-störningar. Heja heja!

  4. Duktiga Bacillen, att han var en så duktig tränare och störningsmästare hade jag ingen aning om. 🙂 . Lycka till hos frissan!


Kommentera

Kategorier

