Skrivet av: bacillen | tisdag 2 december, 2008

hos frisören…

..vet man aldrig vad man får…

Jag var på stan i går och passade på att hoppa in på frissans drop-in.

Jag går sällan och klipper mig, och tacka *** för det!

Mitt hår är tjockt och jag tycker om det, det är gött att ha något man är riktigt nöjd med, eller hur?

Jag berättade för tjejen som skulle klippa mig att många frissor vill tunna ur mitt hår väldigt men att jag inte tycker om det, det blir sällan bra. Hon frågade om jag var nöjd med mina lockar och jag sa att det är jag. Då frågade hon mig om jag ville prova ett lite annorlunda sätt att klippa upp håret på. Man tar slingor av håret och tvinnar, sen klipper man hack i dem, på så sätt ska det bli hår som lyfter och hjälper lockarna extra bra. OK sa jag, det provar vi.

Sedan satte hon igång.

Om jag bara hade fattat och reagerat, men man är så jäkla utlämnad där i stolen med håret uppsatt i klämmor. Det är svårt att få någon uppfattning om vad som pågår och framförallt hur det kommer se ut när det är klart. Dessutom är det hon som är utbildad och borde se hur olika hår faller och vad som passar…. jo right…

Hon fönade och vips hade jag betalat och var på väg hem.

Stannade på ICA för att handla, gick på toa där och fick dåndimpen när jag kikade i spegeln. Det såg ut som en hjälm…eller peruk. Jag sköljde håret under kranen i handfatet på toan och torkade med papper. När jag kom hem hade det självtorkat i en lite bättre form än den kollapsade fönade, men bara lite.

Håret är fullständigt urklippt. Alldeles tunt och kort. Det är spretigt, och inte på ett fint sätt utan ojämnt, och det är ju inte så konstigt i och med att det är helt slumpmässigt klippt. Tex så är min lugg, som var utsparad till hakan uppklippt så att jag inte kan ha bakom örat elelr sätta upp med spänne för då är det testar som ploppar fram i pannan… Det är heller inte mer lockigt, som hon sa, utan mer tvärtom, lockarna verkar inte orka sig själva längre.

375 sura slantar kostade det kalaset.

I dag har jag tvättat det och låtit det självtorka utan någon produkt i. Resultatet är ganska skrattretande. I nacken drar det sig upp under ojämna testar och luggen är helt vansinnig. Uppe på huvudet är det testar på bara några cm som står åt alla håll.

På torsdag ska jag till tandläkaren, då ska jag passa på att gå i hos frissan och reklamera. Det blir intressant.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

I dag har jag lekt besvärliga morsan.

Kerstin ska vara med i IOGT-junis luciatåg (ja mina barn är med i nykterhetsrörelsen!! 😀 ) och i dag skulle de öva första gången. Först av allt skulle det dras lott om vem som ska vara lucia. De stora tjejerna(10-11år) försökte då kräva igenom att de små (7-8år) inte skulle få vara med om lottdragningen, alltså inte kunna bli lucia. Jag protesterade och frågade ledaren om det var tänkt så? Hon var mycket vag i sitt svar men tjejerna bråkade högljutt om att det inte skulle vara snyggt med en så liten lucia.. Med en irriterad mamma AK närvarande var det inte mycket annat att göra för ledaren än att hämta namnlotter även för småtjejerna 😉 Kerstin blev inte lucia. 😉 Bäst var att Kerstin tyckte om att jag protesterade, hon ville så klart ha samma chans att bli lucia som de stora.

Responses

  1. Iiih vad trist med håret. Jag är så tacksam att jag har min frisör, sedan åtta år tillbaks, som vet vad jag vill och hur mitt hår funkar.

  2. Stackare! Jag klagade för ett år sen på en usel klippt fisyr och visst håret växer ju inte ut av det men ursäkter och dyrt schamp och balsam fick jag med mig hem, det viktigaste för mig var att få säga min åsikt!
    Bra att du stod på dig med lucialottningen!

  3. Jag tycker det låter som en fräck frisyr! Men det är bra att du skall gå tillbaks och ”reklamera”, eftersom du inte är nöjd. Jag själv skulle va för feg.

    Heja dig som utverkar lotter till småtjejerna. Jisses, skulle det inte vara ”snyggt” att Lucian var liten.. Ojoj.

  4. Jag hatar att gå till frissan! Det blir aldrig som man tänkt sig… Lider med dig, även om jag tror att du egentligen är snyggare än du just nu känner dig.

  5. Vi kräver bild på frissan! (För att kunna ge bästa möjliga råd, naturligtvis). Klaga, tycker jag, och det viktigaste av allt: skaffa en frisör som du trivs med och som känner ditt hår och din stil.
    Bra med klagande mammor. Jag ser lokala löpsedeln framför mig annars: ”Åldersdiskriminering vid Luciaval”.

  6. Jag menade naturligtvis att jag vill ha bild på frisyren, inte hårfrisörskan… Men vill du lägga ut en bild på henne om hon inte tar ditt klagomål på allvar så är det helt okej – jag har ett bra kontaktnät av prickskyttar land och rike runt, mwuaahahaha! ;o)

  7. Jag får ju snart se hur du ser ut. Hoppas det bara är du som tycker det är fult. Men jag tycker helt klart att du ska klaga, om man inte är nöjd så måste man få säga till om det.

    Bra att din dotter gillade att du sa till och det hade jag också gjort. Så klart alla ska ha chans att få bli lucia!

  8. Men stackare fy för usla frisörer. Jag är sedan ett antal liknande upplevelser väldigt noga med mitt val av frisör. Jag tror att det är tunnhåriga frisörers hämd på oss med tjockt hår.

    Klick till dig som står upp för flickors rättigheter!

  9. Jag vill se bilder!!!!!

  10. Det blir inga bilder! 😉

  11. Kram till hon med ”testhåret”!
    Synd att du blev så besviken.

  12. du måste skriva vad frissan sa…

    Jag har oxå klagat på klippning, och blev klippt gratis…

    Klart småtjejerna ska få ha samma chans

  13. Stackare! Mitt hår är jag noga med, det är inte vem som helst som får klippa i det. Så fort man har långt hår så vill de klippa det kort. 😦
    Stå på dig bara.

  14. Man undrar hur den frisören var funtad; om du säger att du INTE vill tunna ut håret så gör hon det ändå?!?!
    Hoppas du lyckas klaga ordentligt och även få kompensation för det – stå på dig!!


Kommentera

Kategorier

