Skrivet av: bacillen | lördag 22 november, 2008

jag älskar kylan!

Underbara kalla höstdagar! Man kan ha många lager tröja men behöver ännu inte bylta på sig vinterjackan, i alla fall inte jag som är varmblodig. När alla klickertränare ”gnäller” om frusna fingertoppar trivs jag som fisken i vattnet i mina tröjor och torgvantar med bara fingertoppar. 🙂

Vi har varit på en underbar ponnypromenad med Karin, Moa och Bellis. Flisan rör sig fint även i trav, men än så länge skrittar vi bara. Det är så fruset och halt så trav är nästan uteslutet på grund av det. Det är så härligt att vara igång så smått. Vi har haft halt häst mer än ohalt den korta tid vi varit hästägare..

Hundarna fick följa med och springa. Karin hade Hampus med, en elvaårig pudelfarbror. Kråka blev nästan övertygad om att han inte var en mördarpitbull utklädd till pudel och betedde sig bra nästan hela tiden. De var lösa tillsammans och det gick strålande!

Kråka är knas! Hon är så reaktiv. Hon fick syn på en rörelse på andra sidan ett görstort fält och på en hundradels sekund hade hon reagerat och är på väg. Jag ropade och hon stannade upp så pass mycket att hon märkte att det bara var en människa där borta, alltså inget intressant alls. Sen kom hon i hundra knyck tillbaka till mig. Men jag skulle behöva träna henne att inte dra på det viset. Lite (läs massor) skvallerträning vore på sin plats! Nåja, jag är väldigt glad att hon löd och vände.

Vi har börjat med framförgåendeträning i trädgården, det ska nog gå fint! Vi fick dock avbryta när en av grannarnas ungar körde rakt in genom vår grind med sin cross… Samma barn väckte oss med crossåkning utanför vårt sovrumsfönster klockan nio i morse. tååålamod…

Trevlig fortsatt lördag!

Responses

  1. Hoppas verkligen att ohältan håller i sig.
    Jag är en sån fryslort som har svårt att använda klickern utomhus nu för jag inte kan ha vantar på min stelfrusna fingrar. 😦 Har nog världens sämsta blodcirkulation.

  2. Åh, det låter bekant det där med att dra på minsta rörelse låååångt bort. Problemet med Iza är ju att i samma sekund hon drar blir öronen hermetiskt tillslutna… *suck*

  3. Hoppas att Flisan fortsätter att vara ohalt. Det är tråkigt (och dyrt) när djuren är dåliga 😦

    Vi brukar köpa rejäla broddskor (travskor) som håller hela vintersäsongen, och vi verkar bara hovarna och lägger på samma skor. Det är sex fasta brodd på varje sko och man kan trava på isgata med dem! Helt suveräna!

    Klicka på mitt namn så kan du se hur skon ser ut!

  4. Glömde skriva att det var jag, Anna med Indy och Tulo, som skrev inlägget…

  5. Hej Anna där i norr!
    Flisan är oskodd och har varit hela sitt 18-åriga liv, jag tror inte det går att sko. Men vilka smarta dojor med brodd!

  6. Va kan man ha en oskodd häst? Varje dag lär man sig något nytt.

    Jag är också en frysis och förfryser händerna jättelätt. Dålig cirkulation kanske det kallas.
    Kramar


Kommentera

Kategorier

