Skrivet av: bacillen | tisdag 28 oktober, 2008

Jag är så arg..

..så jag kokar, och faktiskt gråter.

Ponnyn Flisan visade ju lite hälta för en vecka sedan och jag fann ett hål i hoven typ lamellrandsröta. Jag ringde Hovslagaren som rekomenderade mig tjärbehandling tills han skulle komma en vecka senare, alltså idag. Jag har kletat och joxar med tjära varje dag och kommer troligen att lukta som en båt för all framtid…

En stund före 5 var jag i stallet och tog in hästen och pysslade. Klockan gick och gick… Hovis skulle till ett annat stall här i byn innan han skulle till oss. Vid kvart över 6 ringde vi till det stallet och han hade varit där redan….vid typ 14 idag! Jag ringde genast hovis vars kommentar var ”OJ, det glömde jag, ja det är sånt som händer”  Va?

Jag var ju arg som ett bi men behärskade mig ordentligt. Sa att det var ganska surt att sitta och vänta så länge för ingenting. Det förstod han sa han, jo tjena! Så sa han att han ska till ett annat stall i Töllsjö på torsdag och kan ta våra hästar efter det.

Grejen är att jag och barnen, som har höstlov, ska åka till min mamma imorn och alltså inte är hemma på torsdag. Det känns urdumt att inte vara med när han ska verka Flisans fötter och fixa iordning det där hålet. Tänk om det är allvarligt!? Men lika dumt känns det ju att ställa in resan till Mamma…

Jag är så arg! Och ledsen.. Jag är en sån där som gråter av ilska, men jag gråter också för att jag har varit så nervös inför att hovis skulle komma, nervös inför att höra om Flisans hovar, hur illa det är. Så nu släppte all den spänningen och tillsammans med ilskan..ja, ni kanske förstår..? 😦

Jag vill byta hovslagare nu, den här har varit i tid kanske en enda gång på ett år, och ett par gånger har han inte dykt upp alls. Man undrar ju hur mån han är om sina kunder. Jag är dessutom sån att jag nu börjar bli tveksam om hans kompetens, misstron smittar ju liksom av sig. Men det är inte enkelt att få en ny hovslagare att komma ut och verka två ponnyer. Jag vet en jag vill ha, den som verkat Flisan hela hennes liv, men det är tveksamt om han vill och dessutom är han mer än dubbelt så dyr som den vi har. K som har den andra ponnyn är inte så sugen på att byta heller.

Fy vad dumt det här är! Jag stannade hemma från kören…orkade inte tramsa dit rödgråten och hästig, jag hann ju inte duscha när det blev så rackarns sent.

Så jag bloggar.

Och ska kolla på Shrek med mina barn.

Responses

  1. Vilken idiotisk hovslagare!

    Det MÅSTE ju finnas någon bättre, inte alltför långaväga bort?!

    Sätt upp lappar i andra stall kolla bukefalos osv? Typ ”Rekommendera en BRA hovslagare i närheten av…”

  2. Nämen din stackare! Tycker du gör rätt som försöker få tag i en annan hovslagare, det där verkar ju inte hålla i längden.

    Javisst ja, det är ju lov. Hade gärna hittat på något nästa vecka. Jobbar helgen då, men är nog ledig i början på veckan. Inomhusträning kanske? Prövade Hundstället hjärtat för några dagar sedan. Helt ok hall. De tar 200 kr/timmen.

  3. Jag hade också gråtit, AK! Så nonchalant och vilket slöseri med din tid… Byt hovslagare snarast! Är ju inte första gången du väntar förgäves på den här människan.
    Anne

  4. Utan att någon gång ha haft egen häst, och direktkontakt med hovslagare, så har jag insett att (om man ska generalisera) det finns FÅ yrkesgrupper som är så dåliga på att hålla vad de lovat…

    Trist hur som helst, och jag förstår din frustration och gråt.

  5. Skickar lite tröstekramar. Allt annat är redan sagt här ovanför.

  6. Herregud… Glömma bort sina kunder? Då är man rätt stroppig i hatten och tror att man ska överleva utan kunder! *arg*
    Försök få tag på Flisans förra hovslagare. Berätta vad som hänt. den hovslagaren känner ju till lilla hästens hovar och vet nog vad som varit och vad som kan hända med dom. fötterna på hästar är superviktiga! Att h*n är dyrare kan vara billigare i längden. Kanske den hovslagaren kan verka hovarna på lilla hästen och ni slipper veterinärbesök?

    Jag hade också gråtit… Det är hopplöst när man är hjälplös och det är absolut ingen rolig situation när man är beroende av någon som inte bryr sig om. Jag hoppas verkligen att du får en omtänksam, duktig och pålitlig hovslagare. MEn den du har nu bör du inte anlita mer. Och du bör också tala om det för han. Säg att hnan just tappat en kund och att det blir snart fler också så som han sköter sig. Han bör höra det.

    *styrke och tröstkramar*

  7. Shrek är bra mot ilska och ledsenhet. *vet* Hoppas det blir nån ordning på Flisans fötter iaf. =/
    Krami!

  8. Hovslagare är ett extremt släkte!!! Jag har fått byta ett par gånger men det viktigast är bra utfört arbete och helst att dom kommer senast en timme efter bokning. Att komma i tid det finns inte i programmet. Här i Skåne vimlar det av hovslagare så dom får passa sig lite.
    Du ska se att Flisans hov blir bra jag hade samma sak på en ponny för många år sedan, det blev bra och kom inte tillbaka.

  9. Nu är det verkligen dags att byta hovslagare. Någon måste det ju finnas som inte är nonchalant och utan närminne. Jag hade blivit vansinnig om det hänt mer än en gång och precis som dig så hade jag börjat gråta av ilska. Han hade fått hört ett och annat!

    Många kramar vännen.

  10. Usch vad dåligt!
    Jag förstår inte hur man tänker när man bara struntar i att folk planerat sin dag efter deras schema. Dåligt!
    Hoppas du har möjlighet att byta hovslagare.

    Kram

  11. Jag tycker att din hovslagare låter väldigt nonchalant! Han borde inte FÅ verka era hästars hovar. *kramar om*

  12. gud vilken nedtur … så hovslagarna där borta är lika opålitliga som härborta alltså som aldrig kan hålla vad dom lovar? Många av dom är inte särskilt duktiga heller , särskilt inte när det handlar om problemhovar men det håller dom ju självklart inte med om själva.

    Efter 5 år på landet har jag äntligen hittat en passande hovslagare , som tyvärr kommer långväga i från som måste bokas rejält i förvägen men det är det värt !!!

  13. Usch va tråkigt, skickar tröstkramar!
    Hoppas du blev glad av Shrek, det brukar jag bli.
    Kram
    Tina ps. Hälsa mamsen ds.

  14. Fy vad taskigt! Försök byta hovslagare och gärna till någon bra då det är värt pengarna! Nu är det ju inte så lätt… Hoppas verkligen att det ordnar sig!

  15. Tack så mycket alla, va gulliga ni är!!
    Funderingar och försök till byte av hovis pågår…

  16. Föresten har jag antagit utmaningen nu


Kommentera

Kategorier

