Skrivet av: bacillen | söndag 26 oktober, 2008

Söndagsträning

I regn och rusk kom Maria med söner hit för lite hundträning och mys.

Vi gick ut i ”vår” skog och lade spår. Lilla K ville följa med och lägga spår åt Bacillen. Ett 50 meters spår med en godisburk blev det.

Till Kråka gick jag ut ett spår med 4 pinnar i början, kanske 15-20 meter mellan dem, sedan 150 meter bara spår, med två 90graders vinklar och en godisburk som avslutning.

Maria la ett spår till Hera som blev ca 300 meter långt.

Medan spåren låg till sig passade vi på att fika. Jag hade improviserat ihop en kaka med mandelmassa som blev riktigt misslyckat god, så där kladdig och härlig.

Spårens liggtid blev nog lite mer än 1 1/2 timme tror jag.

Vi började med Bacillen. Han började fint men efter en kort bit insåg han att lillmatte höll i linan och jag stod kvar på vägen, då försökte han vända 🙂 Kerstin övertalade honom dock att fortsätta och de fann godisburken!

Hera spårade sitt spår i bra tempo som vi såg från vägen iaf.

Kråka var het när det var dags för henne. Hon hade sett både Baci och Hera spåra så nu var hon laddad. Hon började lite vimsigt men tog de två första pinnarna ganska okej. Jag belönade med supersmaskig skinka. Sen ökades motivationen på de två sista pinnarna och hon högg dem direkt. Resten av spåret var som taget direkt ur skolboken 😀 Den första vinkeln gick hon över två meter för att slå en liten cirkel och komma rätt. Den andra vinkeln gick hon i precis. Som vanligt blev hon glad och girig vid godisburken, hon gillar verkligen sina burkar!

Jag tycker det blev ett himla bra kråkspårande idag! Intressant att se hur intensiteten och motivationen ökade efter hand. Nu ska vi börja öka på spårlängderna ordentligt!

Baci ska få spåra mer med Kerstin, de hade roligt ihop! Nästa gång ska vi snitsla så att lilla K också vet vart hon ska 😉

Efter skogsarbetet var vi lite våta och det var såklart skönt att komma in. Maten stod nästan på bordet. Det är lyxigt att ha världens bästa G som fixar mat åt hundnördarna!! 😀

Så klart var vi inte riktigt färdigtränade utan körde lite klickerträning i köket efter maten. Tyvärr är ju inte Kråka och Hera så goda vänner så det går inte att ha dem tillsammans. Vi fick träna i korta pass med en hund i taget förpassad till vårt sovrum, sällskapad av Bacillen och vilande G.

Kråka och jag tränade lite framförmapp, att byta mellan beteenden. Hon var helt okej…blev lite störd av Heravoffanden, men i övrigt i bra träningsläge. Vi körde också targetsticka och targetöverföring, det verkar som hon köpt konceptet nu och upprepar beteendet när targeten försvinner. Roligt! Lite vajsing och slarv blir det när jag släpper igenom lite tuggande och ”munnande” på targetpinnen…men om jag är skärpt och inte slarvar så gör ju inte hunden det heller 😉

Maria ville att jag skulle visa hur vi använder omvändt lockande i ståträning så det försökte vi göra. Kråka är hjälpberoende och jag vet inte hur man kommer ifrån det??? Kanske genom ren shejping på alla fyra tassarna helt stilla….? Iaf blir ståendet hela tiden bättre när jag använder omvändt lockande som hjälp. Snacka om förstärkande för matten… 😉

Hera köpte snabbt konceptet omvändt lockande och jag tror att Maria får ett bra redskap i ståträningen, dessutom så lär hon nog inte fastna i det som jag gjort med Kråkan… 😉

Nu är vi lite trötta efter en mysig hundig dag.

Kvar är bara att mata får och åka till stallet för dagens sysslor där.

Responses

  1. Tack för idag! Vi trivdes hos er 🙂

  2. Vilken toppendag. Tur man har hundarna och kan förvandla en regning söndag till något mysigt. Kul att K är med och spårar. Blir grymt sugen på att köra igång Sabina i spåret nu när jag läser om era framgångar.
    Kramisar till er alla!

  3. Tack så mycket. Härliga hundar du med. Vi kanske ses på torsdagen då jag kanske kommer vara med på klickerträffen:) Har du msn?

    /Mathilda & Nellie

  4. Kul att spåret börjar fungera riktigt bra. 🙂
    Tyvärr så har det inte kommit hem någon Missemåns. Vi har ganska mycket räv och vildsvin dessutom. 😦

  5. Hej igen!
    Mitt förra inlägg verkar ha försvunnit, så jag berättar igen att brorsan Ozzy i söndags blev uppflyttad från appellen. Så kul! Härlig träning och bra kråkspår läste jag. Glädjande! Det går ju absolut framåt, eller hur?
    Många hälsningar
    Anne med flock
    PS. Får inte rätt på din epost adress? DS.


Kommentera

Kategorier

