Skrivet av: bacillen | tisdag 21 oktober, 2008

Får i köket och hovvård uppåt väggarna

I dag när jag kom hem var fåren i hönsgården(!), där fanns det tydligen godare gräs än i deras hage…? När de såg mig blev de glada och kom skuttande upp på gräsmattan. Smickrande förvisso…

Då ringde telefonen och det började regna så jag gick upp på trappan och in i hallen. Det gjorde fåren också! Där hittade de en bärkasse med äpplen som de glatt gick loss på.

Jag avslutade fnittrande samtalet och backade in i köket och grabbade tag i kameran. Med mig följde….ja ni gissade rätt, fåren! 😀 Tre av tackorna var med hela vägen in i köket. Harriet, Hedvig och Hillevi.  Harriet som är äldst blev lite orolig när ytterdörren gick igen, men de två småtjejerna som är flaskmatade och troligen vana vid inomhusmiljöer verkade görglada över att komma in.

-Åhå, får vi komma in och få godis kanske?

Älskade fårskallar!

Fåren blev utfösta/lockade ur köket och ut i trädgården igen, där de lufsade runt och smakade på diverse höstvissna växter en stund. Sedan lockade jag in dem i hagen och strödde ut pellets på marken. Typ ”godisupplet” för får…Jag tänkte det skulle hålla dem ockuperade tills hussen kom hem. Det funkade fint!

Hussen kom hem och installerade det nya elagregatet och inga får har rymt mer i eftermiddag!

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Efter kören i kväll skulle det bedrivas seriös hovvård i stallet. Jag hade handlat på mig allt möjligt som ska kunna få Flisis hovar bättre. Tjära, bomull, jodopax med mera…

Planen var att rensa ur hoven och sedan bada den i jodopaxlösning en stund. Jojo… -Under inga villkor sätter jag ner foten i en hink! skrek lilla ponnyn och välte ut jodopax över mig och halva stallet… Kompromiss snickrades kvickt och jag sköljde foten i lösning(nyblandad) istället.

Sedan skulle jag doppa bomullstuss i tjära och peta in i det rena hålet. Tjära är sjuuukt kladdigt! Fastnar i…ja typ allt. Jag hade tänkt att bara använda två spikar och peta med, hade glömt gummihandskarna hemma nämligen. Men snart fick jag ge upp spikerifipplandet och pilla med fingrarna. Himmel! Det blev dock ganska bra i hoven tyckte jag. I morn gör vi om det roliga! 😀

Resten av hovarna penslade jag med tjära på hela undersidan, det ska väl torka ut eventuell begynnande röta.

Lilla Flis tyckte inte om mig efter hink och jodopaxincidenten, jag fick mata många morötter innan blicken blev mild igen, lilla hjärtat ❤

Responses

  1. Åh! Härligt med får i köket! Får är uppfinningsrika, när vi hade får ringde grannen mitt i natten när hon var uppe och ammade sin bebis och meddelade att alla våra får stod på deras altan och käkade blommor 🙂

  2. Då är ju problemet löst, utan elaggregat. Har du fåren i köket (eller vardagsrummet, eller sovrummet) så kan de åtminstone inte rymma. 😉

  3. Och; hoppas ni får ordning på Flisans hovar. Trasslande hovar är aldrig kul!

  4. God morgon! Jag kan erbjuda mig att fota dig när du skrubbar stallgolvet. Kanske blir det lika fina kort som på fåren. Fniss…… Kram

  5. Nu blir jag nästan avundsjuk, får i köket !
    jag vill också ha sånna fyrbenta, till Storm, och hellst utomhus förståss 😉

    Jobbigt med krångliga hovar , låter som en separation av hovväggen? inte helt ovanligt i övergången mellan sko/barfotahäst …

  6. Hahah! Du kanske skulle klickerträna fåren? Jag skulle tro att det funkar riktigt bra på era får. dom verkar ju vara rätt föriga av sig verkar det som. Vad sägs om lydnadsklass ett för får? Tala om utmaning! =O)

  7. HA! Härliga bilder med fåren i köket! Med din omvårdnad blir snart hoven bra igen…och hästen också 😉 .

  8. Haha, vad roligt med får i köket!
    Hoppas att hoven blir bättre, det är aldrig kul med fot-trassel och utan fötter ingen häst!
    / hälsn lina

  9. Godisupplet för får 😀 😀 😀

  10. Hi, hi. Så är det när man är populär. 🙂
    Lycka till med Flisan också.

  11. De var verkligen härliga era får! När jag ser korten förstår jag att du blev lite okoncentrerad i telefonen:)

  12. Kul med fåren! Trist med hoven…
    Finns värre saker som kan hända med jodopax. När folk blandat lösning i en colaflaska, och sedan ställt det som blev över i kylen….
    Men för tusan, flytta in hästen i köket också, där är det väl torrare?
    Kan Pippi så kan väl du?

  13. Lotta, visst vore det mysigt med rörliga ullkuddar i soffan 😀

    Veronica, klickertränade får skulle säkert funka, fast de kutar ju alltid i flock….synkroniserad konstlydnad kanske? 😀

    Shanie, Flisan har alltid gått oskodd så det beror inte på en sådan förändring.

    MariaY, måste erkänna att tanken redan slagit mig 😉

  14. bacillen : OK

    Men åh ja ! Flytta lilla hästen i i huset 🙂
    När jag varliten hade jag en klasskompis vars shettisar ibland knatade in i deras hus.

    Lite som klas i kappsäcken eller vad den hette , kommer ni i håg den filmen om den där shettisen med samma namn ? 🙂

  15. Tack för peppningen=) Så himla mysigt med får i huset!! Längtar tills jag också får bo på landet…

  16. Haha! Vilka underbara bilder! Sällskapliga får du har! ”Man får tacka”, eller? *fniss* Tog mig friheten att lägga in länken till dig på min hemsida. Du får gärna tjoa till om det inte är ok. Får hitta träningsdag snart, det kliar i fingrarna. =) Ha det gott!

    //Ida & Bosse

  17. Underbara bilder på ”fårskallarna” i köket. En av mina barnboksfavoritböcker handlar om Gittan (och fårskallarna). Ett litet boktips, för barn! 🙂

    Hoppas hovarna blir bättre. Kompisen kämpade länge med samma sak på sin shettis. Jobbigt.

    /Anna, Indy och Tulo

  18. UNDERBART!!!!!


Kommentera

Kategorier

