Skrivet av: bacillen | onsdag 15 oktober, 2008

ponnyklicker

Jag har bara klickertränat Flisan ett fåtal gånger. Hon har precis börjat begripa att jag är laddad med godis och att hon kan påverka mig. Hon verkar gilla det. Än så länge har vi bara använt multarget på flugsmälla. Hon är inte på direkt när godiset är tuggat, utan tar ofta några sekunders paus. Ganska ofta fastnar hon i att mula runt fickan med godis också, men jag bara struntar i henne och tänker att hon själv får upptäcka vad som ger godis. Hon är söt när hon ibland avbryter träningen och går och tar en tugga hö istället, om jag då ställer mig i andra änden av boxen snor hon ofta runt direkt och kommer på att hon vill vara med och leka lite till.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Vill ha bättre flyt i multargeten och också kunna höja respektive sänka den mer än jag kan idag. Det vore kul att få henne att följa den några meter också, det ser jag redan att det kommer att bli ganska lätt, hon rör sig enkelt.

En bra sak idag var att jag märkte att träningen verkligen gör henne tryggare och lugnare. Hon blir ju väldigt upprörd av att bli lämnad ensam. I dag gick Bellis ut och vi blev ensamma i stallet. För det första är hon mycket lugnare med mig i boxen, och när jag sedan började klicka blev hon helt lugn och fokuserad, inget gnägg eller snurrande alls.

Jag lekte lite med henne, hängde handduk över huvudet på henne och belönade, la en plastsäck på ryggen på henne med mera. Hon är inte rädd för något och när det dessutom vankas godis är det extra kul. Någon dag ska jag ta kort på lekandet tror jag. 😀

Flisan är enklare att hantera i klickerträningen än Bianca var. Med henne fick jag alltid vara på min vakt då hon ofta rätt som det var högg mot mig. Troligen en rest från tidigare behandling… Hon förväntade sig nåt dåligt och försökte kanske förekomma…

Flisan bits aldrig, hon kan smaka lite med läpparna ibland men inget mer, det känns gott att vara trygg med sin häst.

En söt ponny är det!

Responses

  1. Låter som om Flisan och familjen hittat varann..

    Skönt att du kan känna dig trygg med henne, det speglar ju av sig på henne och relationen blir superbra…

    Jättekul för er tycker jag

  2. Jaaaa, vad kul att du klickar henne:)
    Tjohooo world, here we come!!!

  3. Åh va kul! Ja, ta kort så vi får se!!!


Kommentera

Kategorier

