Skrivet av: bacillen | måndag 13 oktober, 2008

”stava det som det låter”

Lilla K visade igår sin skoldagbok. I den skriver de vad de gör i skolan och det finns små roliga uppgifter att lösa.

Kerstin hade skrivit en text om sitt tandläkarbesök häromdagen och när jag berömde henne för att hon skrivit så bra och mycket berättade hon för mig att hon frågat sin fröken hur man stavar ordet tandläkaren. Fröken hade då svarat ”Stava det som det låter” Kerstin stavade då tandlerkan…. Och tror ju nu att det självklart stavas så. Hmmmmm…

Man kan fråga sig varför inte fröken tar tillfället i akt att svara ett frågvist barn korrekt? Har hon inte tid eller lust? Finns det en tanke bakom att Kerstin får prova sig fram?

Vi har tidigare fått höra från Kerstin att ”Det finns inget rätt eller fel när man skriver, huvudsaken är att man tycker det är roligt” I mina öron låter det som en kommentar någon vuxen sagt…

Klart det är viktigt att barnen finner lust i att läsa och skriva, och man ska kanske inte korrigera de fel barnen gör med risk att lusten försvinner… Men när ett glasklart tillfälle ges att lära ett barn rätt istället för att det gör fel varför inte ta det?? Kerstin hade ju inte rätt förutsättning att stava ordet rätt när hon tydligen inte riktigt vet hur det låter. Ska man inte som pedagog försäkra sig om det först?

Det hela övergår mitt förstånd och jag ska fråga fröken hur hon tänker och hur jag som förälder kan hjälpa mitt barn.

Responses

  1. Jag i min roll som pedagog skulle ta det som ett gyllene tillfälle att visa hur det skall stavas. När K to.m med nyfikenhet frågar efter… Det finns ju väldigt givna, tydliga regler just hur vi skall stava så varför lära in fel som sedan kommer att behöver läras om? Det blir intressant att få höra hur fröken tänker.
    Sedan måste jag säga att gillar lilla K´s stavning skarpt . Den är ursöt och får tandläkaren att låta mindre hotfull:)

  2. *skrattar* På tal om stavning så stavar jag fel själv.!!!

  3. Men vad knepigt. Klart läraren/fröken/whatever borde se chansen att faktiskt göra sitt jobb: Att lära barnen hur man stavar! =)

  4. Jag får spel, jag är ju med om precis samma sak nu med en unge som är långt före sina kamrater i kunskapstörst, och får helt galna råd av fröken ibland… ”Stava som det låter”… my ass… Nu låter jag säkert smått militärisk, men på det här sättet är det ju inte konstigt att moderaterna hade en valaffisch där det stod ”när man går ut nian ska man kunna stava till `gymnasium`”…
    Sen fungerar ju inte rådet ”stava som det låter” som fort man är tvåspråkig som vi, hihi ;o)

  5. Ja jösses vad trött jag blir. Även om jag inte har (eller har haft) några barn i skolan så hade jag nog reagerat precis som du, eller ännu mer. Det är banne mig skrämmande!

  6. Är väl lite samma tänk som inom klickeriet, att prova sej fram till belöning fastnar bättre än om man visar från början vad som är rätt.

    Svårt att förstå att du inte själv tänkte i de banorna ;o)

  7. AnnaH, jag förstår att du tycker du är görrolig nu..
    Men ”klickeriet” handlar inte alls om att få upprepa misstag massor av gånger, tvärtom..


Kommentera

Kategorier

