Skrivet av: bacillen | måndag 13 oktober, 2008

Ridhusponnyn

Nu har vi ridit lilla Flisan i ca fyra veckor och travat i två. Allt går bara bra, ponnyn är ohalt och glad och lilla K är nöjd och förtjust!

Så nu tyckte vi det kunde vara dags för lite ridhusridning.

I lördags provade vi för första gången. Vi hade sällskap av M på Bellis och mamma K.

Det gick inte strålande. Vi visste ju sedan förut att vår ponny är dödskär i Bellis och helst inte går många meter utan honom, men att det skulle vara så här illa kunde jag inte föreställa mig! Hon ville inte gå självständigt i ridhuset utan reste sig på bakbenen och bröt ut för att springa till prinsen… Och detta är verkligen inte första gången den här hästen är i ett ridhus hon har ju till och med varit i det här ridhuset massor av gånger med sin förra ägare.

Kerstin blev rädd och superledsen, inte enkelt att vara nybörjare och behöva hantera en stegrandre protesterande häst! Hon kämpade bra men tårarna rann och hon ville bara sluta rida. Efter en stund fick M prova Flisan och det gick bättre. M är en mer van ryttare som kan parera lite snabbare när ponnyn tänker göra bus. Eller bus, jag upplever faktiskt inte att det var bus alls, det ligger nära till hand att tänka att hon dummade sig. Jag vet att jag inte borde tänka så… Hästen är dock arton år och van vid barn och ridhus, hon borde inte bråka så tycker jag…

Jag hade svårt att inte vara riktigt arg.

När M ridit en stund satt lilla K upp igen och det gick bättre. Vi jobbade mest i skritt för att undvika de värsta utspelen.

I går, söndags, ville inte Kerstin rida och jag kan ju inte tvinga henne.

I dag föreslog jag ridning och det ville hon men det ösregnade. Jag sa att vi kunde gå bort till ridhuset och det ville hon inte! Efter lite övertalning gjorde vi det ändå, med hjälp av genomblötsargumentet 😉

Vi tog det väldigt lugnt och skrittade länge bara runt på spåret innan K fick börja göra halter och igångsättningar. Jag ställde ut konor som hon red slalom runt.

Allt funkade kanonbra idag! Hästen lyssnade på Kerstin och tramsade i princip ingenting alls. Så skönt!

Kerstin kunde jobba i trav också med avsaktningar och ridvägar samt slalom.

Om vi fortsätter att vara själva i ridhuset ett bra tag så att Kerstin och hästen blir lite sammansvetsade och Kerstin lär sig rida bättre så tror jag att det kommer bli väldigt bra!

Det gäller ju att komma ihåg att lilla K är nybörjare. Fast jag tror att hon är alldeles strålande för att bara ha ridit ett år. Hon har mjuka fina händer, hästen ser nöjd ut och blir fort eftergiven i skritten. Rak och avslappnad i ryggen är hon också, sitsen och balansen finns där redan.

Duktiga underbara unge!

Responses

  1. Stackars lilla K att vilja så mycket men inte våga. Känner igen mig precis med förälskade hästar med unghästfasoner. Duktig är hon i alla fall som kämpar på. 🙂
    Angående stavning så är jag nog inne på din linje. Mina barn har svårt att stava i både sv och eng. Huvudsaken är ju att de försöker jovisst men att ta tag i stavning när de går i 7:an och 1:an på gymnasiet blir ju lite väl illa tycker jag. 😦

  2. precis Harriet, så känner jag! varför inte göra rätt från början? Det är dumt att öva på att göra fel!


Kommentera

Kategorier

