Skrivet av: bacillen | torsdag 25 september, 2008

Tömkörning

K ringde i morse och frågade om jag ville följa med till Borås och öppnandet av Hööks nya affär. Bra erbjudanden på hästprylar och dessutom Anders Eriksson som skulle visa tömkörning.

Gissa om jag följde med! (skulle varit hemma och städat…)

Jag hade kunnat handla en hel del, både grejer till lilla hästen och till lilla tjejen, men höll mig ganska bra. Det enda som följde med hem var en leksak till Kråka(!!) och ett par långa strumpor till Kerstin.

Tömkörningsuppvisningen var mycket intressant! Anders Eriksson är en mycket klok hästman som jag verkligen skulle vilja gå kurs för. Han visade kort lite grunder för tömkörning och longering på två linor.

Han lade fokus på säkerhet, lugn och ro när han klädde på hästen(som han inte hade träffat tidigare) Sedan började han köra den runt sig på volten för att sen också köra långsidor. Sidvärtsrörelser och galopp fick vi också se.

Målen med tömkörning är att hästen ska ta stöd i bettet, att den ska ge eftergift och att den ska finna takt i alla gångarter. En utbildad starkare häst tränar man också att bli mer elastisk.

Han menar att fler borde jobba sina hästar från marken, det ger en bra variation till både ridning och körning, plus att en bra grundutbildning i arbete i töm förstås kan ligga till grund för alla grenar.

Han berättade att han utbildat personal på veterinärkliniker som sedan börjat jobba med tömkörning på ”rygghästar” och fått jättefina resultat. Själv menade han att man självklart ska jobba på det här viset för att slippa få problem!

Det ger en bra kontakt med och känsla för hästen att jobba den från marken.

Med detta som inspiration var det förstås självklart att jag åkte hem för att prova med Flisan.

Hon var duktig! Inte alls så van vid dressyrarbete tror jag men med fler skrittpass med fokus på att söka stöd i bettet ska vi nog kunna jobba bra ihop! Skynda långsamt, vi är nya på det båda två.

Responses

  1. Vilken vacker häst!
    Kul att du tog med dig inspirationen för att testa hemma också:)

  2. Vacker häst…

    Jag håller med honom där…

    Jag la alltid en grund och byggde upp relationen på marken först innan jag satt upp när jag hade häst…

    Har haft en del sen jag var liten, både foder och egna..

    Förtroendet är viktigt att ha när det är så stora djur, och en relation är inte fel det heller 😉

    Samspelet mellan häst och människa är underbart…

  3. Haha, svårt val, städa eller åka och titta på hästträning. Verkar vara en klok man den där killen.
    Ha en bra helg!
    Kram
    Tina

  4. Men man kan inte köpa rakt av vad alla tränare säger, man ska även försöka tänka efter själv, gärna ta en ‘second opinion’… Och kika efter om ord och handling alltid stämmer överens. 🙂

  5. Oj, sista ‘smaljen’ skulle vara en 😦 ….

    🙂

  6. Hej Gudrun!
    Ja du har naturligtvis rätt.
    Men man ska försöka lära sig så mycket man bara kan, och så får man sålla lite också! 😀
    Vem är du föresten?

  7. Hej igen!

    Vi känner inte varandra, jag bara satt och surfade runt och ‘halkade in’ här. 🙂

    Jag har tränat för ett antal tränare, i Sverige och tyskland.

    Visst ska man plocka russinen ur kakan. Tyvärr finns det tränare som är extremt duktiga att berätta om sin egen förträfflighet och meriter… men om man börjar kika lite närmare kanske fasaden krackelerar. 🙂

    Om man inte har himla stor egen kunskapsbank att relatera till är det ibland lätt att man inte är kritisk utan börjar köra grejor med sin hast utan att egentligen veta varför och om det är det bästa sättet. 🙂

    Lycka till med tömkörningen!!

    /Gudrun

  8. Citat:

    ‘Han menar att fler borde jobba sina hästar från marken, det ger en bra variation till både ridning och körning, plus att en bra grundutbildning i arbete i töm förstås kan ligga till grund för alla grenar.’

    och…

    ‘Det ger en bra kontakt med och känsla för hästen att jobba den från marken.’

    Det har han alldeles rätt i. 🙂

  9. Nu tjatar jag sönder din blogg. 🙂

    Men kolla in http://www.ellenofstad.com – där kan man snacka om kontakt med hästen…..

  10. Gudrun
    Ellen ofstad är en idol! Skulle gärna gå kurs eller på föreläsning!
    Att vara ödmjuk inför andra människors kunskaper och erfarenheter även om de inte tränar precis som man själv föredrar är viktigt tycker jag.
    Eriksson gjorde ett mycket kunnigt men också ödmjukt intryck på mig det lilla jag hörde. Och det gav mersmak att lära sig mer om att jobba hästen från marken.

  11. Ellen är bland de allra, allra bästa. Jag tränade för henne under tiden hon bodde i USA och svenskarna ska skatta sig lyckliga som nu har henne i närheten. Efter att ha gjort hennes bekantskap längtade jag aldrig tillbaka till den tidigare ridningen/körningen/hanteringen som innebar att hästen skulle spännas in, testas med tusen olika bett och ridas med sporrar och spö, det enda man fick var en häst som knäppte av i nacken och sällan tyckte att arbetet var roligt… än hur mjuka händer man hade i övrigt…

    Med hennes sätt blir det lustfyllt att vara nära hästen – man blir alltid varm om hjärtat av att se hästen som VÄLJER och ÖNSKAR jobba IHOP med dig.

    Jämför den äldre ryck- och bankridningen/körningen med den äldre formen av hundträning och den moderna och absolut mer lustfyllda klickerträningen.

    Det är roligare att jobba IHOP med djuren. 🙂

  12. Gudrun, visst är det så!
    Som traditionellt danad hästmänniska är det dock inte så enkelt att tänka om, även om klickertänket i hundträningen är en självklarhet för mig. Jag vill lära mig mer så att det blir lika självklart i hästhanteringen.


Kommentera

Kategorier

