Skrivet av: bacillen | måndag 15 september, 2008

ohalt???

Hästen var inte halt idag. Vilket antiklimax.

Vi lastade (mycket duktig ponny!) och åkte till hästkliniken i förmiddags.

Efter lite väntan i en gigantisk box (pytteponny) var det dags.

Då visade Flisan ingen hälta. Inte efter spring, inte efter longering i bra fart i båda varven och inte efter böjprov.

Veterinären förstod min frustration men sa att smartast är att åka hem och sätta igång henne. Håller hon är det frid och fröjd, då har hon troligen vilat bort det onda. Håller hon inte ska vi direkt boka tid och gå vidare med röntgen och så för att finna skadan. En fraktur i hovbenet kan tydligen ge hältor som kommer och går…

Så nu ska hon verkas i morgon och sen ska vi börja skritta, det blir mysigt för Kerstin, hon har längtat så.

Jag måste nämna att jag körde tillbaka transporten efter vi lånat den. Första gången! Blev till och med lite backande för att få den på plats. Ingen var hemma och kunde hjälpa mig så bra tjej fick reda sig själv 😀 Jag är riktigt stolt faktiskt!

Responses

  1. Det är väl typiskt… när man har bokat tid o allt… Håller tummarna för att det är så att hon vilat sig bra
    Skönt att ni kan börja rida igen.. ett barns längtan är jobbig o se (speciellt när man måste säga nej)..

    Duktig du o backa med släp… Jag vet vilket H*****e jag hade första gångerna, men nu går det bra.. Övning ger färdighet…

  2. Så skönt!
    Hoppas nu att hon får förbli ohalt.
    Du är modig du som fixar transport och allt!

  3. Ja men … det är så typiskt! Hoppas nu att hon håller sig ohalt.

    Tufft av dig att köra med hästsläpet, och backa. *imponerad*

  4. Hoppas att hon fortsätter att vara frisk nu och ni slipper åka tillbaka.
    Håller tummarna

  5. Men vad märkligt. Hoppas det håller i sig nu då och att hältan är helt borta!

  6. Hoppas det fortsätter så, att hon slutar vara halt nu. Men jag förstår frustrationen, det är ju inte billigt att åka till veterinären heller. Duktiga du som backade med släp, jag har fullt upp att backa utan 😀 .

  7. Kom att tänka på att det inte är helt ovanligt att äldre hästar får ont i höfter, förkalkningar osv som gör dom småstela och halta till och från.

    Både islänningen och varmblodet på 26 börjar halta om dom blir stående eller rids för mycket på vägen.
    islänningen kan nästan bara enbart ridas i skogen. Han käkar även atroflex , ett glucosaminpreparat till häst


Kommentera

Kategorier

