Skrivet av: bacillen | fredag 29 augusti, 2008

ouppfostrade och en del av familjen

På klickerforum och andra ställen snackas det just nu och huruvida klickerhundar är mer eller mindre väluppfostrade än traditionellt tränade hundar.

Jag har ingen aning. Kanske.

Mina hundar tycker jag själv, har en okej vardagslydnad, de kommer nästan alltid när jag ropar och går och lägger sig när jag ber dem.

Men väluppfostrade vet jag inte… De tigger vid bordet om det luktar för gott, de hoppar på folk för att hälsa och de ligger(bor) i soffor och sängar. De skäller dessutom högljutt när det kommer någon, eller när de tror att det kommer någon. De tar plats helt enkelt.

Jag har inte prioriterat annorlunda. Hade jag velat ha det på nåt annat vis hade jag tränat de beteendena, svårare än så är det ju inte.

Människor som kommer hit kan säkert ha olika åsikter om hur bra det är…

Jag är inte på något sätt främmande för att hindra mina hundar att fritt umgås med folk som inte vill det, hundarna stängs då och då in i ett annat rum för att inte skrämmas eller vara för närgångna 😉

Men jag måste skriva om nåt bra! Om nåt härligt, nåt som gör mig varm ända in i hjärtat.

För någon vecka sedan var min svärmor och hennes make ”Prosten” här över en natt. De är inte speciellt hundorienterade alls, bara vanligt folk 😉

Och trots att de förmodligen aldrig själva skulle välja att ha husdjur så accepterar de utan vidare mina djur som självklara medlemmar i vår familj.

Både hundar och katter hälsas på som vore de, tja inte barnbarn kanske, men i alla fall vänner som man inte träffat på ett bra tag. 😀

På frukosten hoppade Kråka upp bredvid Prosten i kökssoffan och satte sig nära. Hon kikade längtansfullt på frukostmackan. Hon fick inte smaka men välkomnades som självklar och fick sitta och språka med Prosten en stund där på soffan. Sött!

Jag är så glad för det. Det är inte en självklarhet. Eller så är det det….

Responses

  1. Jag är säker på att hon kan mysbusa med honom också:)
    Härligt du skriver om hundägandet, påminner om mitt 😉

  2. Mina hundar verkar vara ganska lika dina i sitt sätt att uppföra sej.
    Tyvärr förstår ju inte alla gäster att hundar och katter bor här och att de (gästerna) inte gör det. Men de brukar man välja att inte umgås med så ofta ;o)
    Härligt av Prosten att han ville ha frukostsällskap, förstår att det värmde ditt hjärta.

  3. ähh.. Man gör sina hundar till vad man vill ha dem…

    de som tycker att ens hund är ouppfostrad är antingen avundsjuk eller bara bitter..

    Våra skäller oxå när någon kommer, oavsett om det är på dörren, eller okänd bil på gårdsplanen. sitter i soffan o kelar med gästerna.
    går o lägger sig när inget bjuds.

    Så varför skulle dina hundar vara ouppfostrade..?? då skulle mina vara hemska..

    Ha de gott från ett soligt skåne

  4. Tja…väluppfostrade kan man väl inte kalla mina hundar heller isf.

    Jag VILL ha dem i soffan (*gos*), de får gärna hoppa på folk (haha, klappvänligt utan att böja sig!) och tigga… fast inte alltför närgånget.
    Däremot skulle jag vilja kalla dem lydiga- det jag har lärt dem, det gör de! 🙂

  5. Min hund är som dina förutom soffa och säng, det blir bara för trångt.
    Mysigt med Kråka och Prosten, kan förstå känslan.
    Hur är det med lilla Flisan nu???
    Kramis


Kommentera

Kategorier

