Skrivet av: bacillen | onsdag 27 augusti, 2008

Kråkträning

Vi trotsade ösregnet och åkte till klubben och faktiskt så regnade det inte hela tiden vi var på plan. 😀

I dag var planen att inte vara med på skott, leka mycket och eventuellt köra några enkla moment.

Jag är inte så mycket för att följa planer.. 😉 Nåja, skotten var vi inte med på utan kom efteråt, så långt enligt planen. Vi började med att kika på de andra som la en plats, jag ville inte lägga kråka med främmande hundar idag. Sen körde vi lite stegförflyttnignar för att känna om hon var med mig..det var hon 🙂 glad och lagom på.

Då körde vi en budföring med en främmande mottagare. Inga problem alls, Kråka gjorde fina ingångar och väntade på kommandot för att sen springa fort och bra. Roligt!

Körde fritt följ och hon var fin. Jag fokuserade på vänstersvängar och helomvändningar, var noga med att inte svänga om hon inte var helt i fokus, det blev riktigt fint många gånger. En högersväng vågade jag mig på med fullt fokus, kul!

Några nedlägganden under gång provade jag också och de såg OK ut. Nästa gång ska jag vara noga med att förbereda genom att få fram lägganden frivilligt framför mig först.

Efter trevligt fika med tillhörande snack inne i klubbstugan körde vi ett pass till. Började med inkallning från sittande och första vändan fick hon syn på nåt en bit bort och sprang ganska snett, svårt att springa åt ett annat håll än dit man stirrar 😉 så då glömde hon ingången…men sen blev det fint.

Vi provade lite hopp över hinder, det var ett tag sen och det märktes. Men Kråka gillar hoppning och gör det glatt och fort. Efter lite filande på ingångarna satt inkallning över hindret som en smäck, en tia tror jag Maria menade att det var 😀 Hopp med sitt på andra sidan är en helt annan femma. Kråka kan inte sitt på avstånd, så där börjar vi. Maria stod med Kråka i koppel och jag belönade frivilliga sättanden och ökade avståndet hela tiden. Kanon! Kråka jobbade bra för kastade halva köttbullar! Efter en stund la jag även på kommando och det funkade bra det med. Då tyckte jag det vore kul att prova ihop med hopp ut från mig, men se då hade luften tagit slut hos unga damen som bara hoppade görsnett och inte alls ut till den punkt hon brukar…nåja, nästa gång blir det säkert asbra! Ska fortsätta med kommandoträning på avstånd i veckan så det är ännu säkrare tills nästa hinderträning.

Platsliggningen är ett kapitel för sig tror jag…hon har blivit lite osäker och kommer upp.. Jag ska träna hemma massor i veckan och se om det blir resultat, det borde det bli. Hon behöver bara bli säkrare igen.

I början av dagens pass var Kråka inte så himla lekbar, hon jamsade mest med leksaken och drog inte ordentligt. Det lossade dock direkt efter budföringen och sen var hon sitt vanliga kampglada jag.

En riktigt bra träning idag!! Tack M för hjälpen och tipsen! Vad roligt det är att träna tillsammans! Och värdefullt!

Inte så kul är att jag blev bortlottad från spårkursen. Jag hoppas dock på att det blir nån sorts träningsgrupp för oss som inte kom med, vi var nämligen 8 stycken. Så det håller vi tummarna för.

Responses

  1. Det låter så trevligt:)

  2. Det här med planering är inte helt enkelt. Jag var inte så duktig att hålla mig till vår heller;)Det jag såg av Kråka idag var kanon! Hon var med och koncentrerad mesta delen av tiden. Bra jobbat!
    Tack för hjälpen själv!

  3. Vad ni är duktiga!
    Tror det blir jättebra med platsen om ni tränar det mycket i ostörig miljö ett tag så att hon blir säkrare på uppgiften så att säga.

    Smart med medhjälpare för sitt på avstånd! Här har jag bara använt target till det.


Kommentera

Kategorier

