Skrivet av: bacillen | måndag 25 augusti, 2008

ledsen och besviken hästägare

Idag skrittade kerstin Flisan för första gången på över tre veckor.

Det gick inte bra. Hon haltade efter ca 15 minuters lugn promenad.

Just nu känns det urpissigt, asledsamt och många fler fula adjektiv att vara hästägare åt en himla underbar men halt liten ponny.

Ännu mer dumt, naivt, blåögt och klantigt känns det att ha köpt en häst som faktiskt hade en anmärkning på veterinärbesiktningen. En liten markering på vänster bak… Och jag blev övertygad om att det innebar ingen fara, tvärtom var det inte alls konstigt att en 18årig häst visade lite stelhet och markerade i några steg vid böjprov. Nu vet jag inte vad jag ska tro men står med en halt häst som inte kan ridas. Står med en häst som vi, men särskilt lilla K kommit att älska väldigt mycket.

Nu blir det vila igen och sen kanske vi får köra till veterinären för att kolla noggrant vad som felas i kusens ben. Tur att hon är försäkrad.

Jag är så himla ledsen! Vill inte visa så mycket för lilla K, vill inte att hon ska veta att jag funderar över om det här kommer att bli bra..om hästen kommer att hålla, om vi kan ha henne kvar..  Kvar förresten, man kan ju inte sälja en halt häst så vad återstår då? himlen?   Nä, nu går jag väl händelserna i förväg men det är så ruttet det känns nu. Vad som hände med det positiva tänkandet vet jag inte, det flög sin kos, eller så kröp det upp i nåt mörkt hål och gömde sig…ja det var nog vad som hände. 😦

Responses

  1. Så himla tråkigt att kusen är halt. Förstår att både du och Kerstin är nere. Man kan inte alltid vara positiv även om det är en bra vision.
    Tack för dina snälla ord i min blogg, jag blev ju alldeles varm i själen! 🙂
    Ser fram emot bilderna från Borås zoo.

  2. Kram syster. Inte mycket till tröst men jag tänker på er iaf. ❤

  3. Sorgligt JA, men så där är det ändå att vara hästägare.
    De funkar för det mesta, men hästar går ofta ”sönder”.
    Då får man försöka njuta av pysslet med sin häst och göra det man kan för stunden.
    Håller tummar att hon inte har något större problem, utan att detta kommer bli bra !!

  4. Förstår dina känslor och tankar. Hoppas allt rättar till sig så att ni kan fortsätta njuta av er lilla pärla.

  5. Usch, vad segt, när ni äntligen efter många om och men köpte häst…! Känner med er och skickar kramar!

  6. Funderade och kände att jag vill förklara tänket lite, kanske lät bryskt…
    Att ha häst är så mkt mer än att rida, det är väl bra om lilla K lär sig det med en gång!!
    Långa stunder går det att rida och sedan händer ofta saker som gör att hästen får stå ett tag.
    Pysslet, kärleken, jobbet med allt runtom, man lär sig tycka om allt detta när man har häst.
    Sätt er i stallet en kväll och lyssna när hästarna mumsar på sitt hö. HARMONI !
    Ridningen är aldrig självklar när man har häst – den är en BONUS 🙂

  7. *Tröstekramar*
    Hoppas det inte är något alvarligt!

  8. Tack för alla stöttande ord!
    Och Lin, jag tog inte dina ord som bryska alls utan håller med dig. Det är bara det att dels oroar jag mig så för att det inte ska gå att fixa lilla Flisan, sen är det så ledsamt för lilla K som också oroar sig och som dessutom längtar efter att göra det som en liten tjej med egen häst helst av allt vill göra.
    Under tiden nu myser vi dagligen med lilla hästen, precis som vanligt.

  9. Känner med er och skickar en stor kram till er alla. Aldrig kul när ens djur är sjuka på vilket vis det än är.
    KRAM

  10. Nu ska du inte måla fa..på väggen.! Den lilla ponnyn blir säkert bra igen.
    Det är inte en hovböld som spökar? Är benet svullet någonstans?
    Vad säger dom gamla ägarna?
    En markering på ett böjprov för en ponny i den åldern är inget konstigt tycker jag så där har du nog inget att ångra.
    Du ska se att det löser sig, för övrigt håller jag med tidigare skrivare Lin pyssla m.m .

  11. Ta inte ut allt elände i förskott utan ta ponnyn till en duktig vet. Det finns ju många olika typer av hälta och det mesta går ju att behandla faktiskt. Jag håller tummarna!

    Vi ses på lördag:-)

  12. En duktig hovslagare är minst lika viktig , benen är det mest värdefulla en häst har, jag hoppas att ni har en hovis som ni kan lita på att han vet precis vad han gör. ” vår” ena gamla islänning gick med en liten separation i hovväggen i hela två månader och haltade till och från utan att vi förstod varför eftersom hovslagaren gjort någon egen slags liksom lagning av skadan 😦

  13. Usch, jag ska ta och läsa vidare för att se om det har skett någon förändring men håller tummarna redan nu!


Kommentera

Kategorier

