Skrivet av: bacillen | torsdag 7 augusti, 2008

hästblogg

Får nog ta och blogga lite om vår lilla häst.

I lördags red vi med Moa och Bellis. Då trampade Fly till och började halta. Så haltade hon hela vägen hem, Kerstin fick leda henne. Hästarna fick stå inne den natten för at hon skulle vara stilla. Dagen efter såg jag ingen hälta varken i skritt eller trav. Hon har sen fått vila men det har varit problem med den så kallade vilan. När Bellis går ut ur hagen blir hon vild och springer runt, tar man in henne i stallet hoppar hon runt i boxen tills Bellis kommer hem igen, halvgalen. Det är inte alls roligt, hästen måste ju kunna vila.

I alla fall har vi inte ridit sen i lördags och hon har inte haltat mer. I dag skrittade vi en liten sväng. Hon haltade nog inte….hon har en ganska speciell gång som gör att jag har svårt att läsa henne, om hon haltar eller inte. Trixigt! Ska ringa fd ägaren och be henne komma och titta på henne.

En annan grej med lilla hästen är att hon blir vild på hemvägen när vi rider ensamma utan Bellis. Hon börjar takta och bli svår för Kerstin. Hon till och med började trava för att komma fort hem, Kerstin hade svårt att bromsa. I dag blev jag sur på henne men inser att det är fel väg att gå. Nästa gång ska jag ha massor av morotsslantar med mig och mata henne hela vägen hem när hon går fint. Att det får till effekt att hon får svårt att gå ifrån mig när Kerstin ska trava får vi ta, det är viktigare i nuläget att hon vill vara ute med oss i skogen utan sin prins!

När jag släppte ut henne i hagen försökte jag få henne att börja beta innan jag släppe henne till Bellis(som dansar runt henne som värsta hingsten) det gick bra men så fort hon kom lös så galopperade hon ner genom hagen med honom ändå. I morgon ska jag leda henne hela vägen ner och se om jag kan undvika rusandet.

Himla lilla häst! I dag är det lite jobbigt att vara hästägare.

Kommentera

Kategorier

