Skrivet av: bacillen | måndag 9 juni, 2008

Utökat hästeri

Det här är Golding, en gammal travare.

Hans matte har tragiskt gått bort och husse har ingen möjlighet att ha kvar honom på lång sikt. Jag har fått frågan om jag är intresserad, och då blir jag ju förstås nyfiken på vad den här hästen kan ge mig, och på vad jag kan göra för honom.

Han är travtävlad och montétävlad så det är ingen direkt ridhäst, dessutom är han inte jobbad alls på några år, mer än någon kort vända då och då. Alltså är han omusklad och otränad. Han har några gamla skador, bland annat en tjock skena och ett gammalt överben på en kota, det behöver inte vara några problem ,men får hållas under uppsikt.

Han verkar dock vara en mycket vänlig häst med ett lugn och varmblodets hanteringstålighet.

I kväll har jag varit och pysslat lite med honom, sadlat och tränsat och gått en kort promenad. Jag satt inte upp utan tänker lära känna honom lite bättre först, han var dock mycket följsam och snäll så det verkar gå bra.

I morn kanske jag selar och går på tömkörningspromenad.

Att få Golding i form, om det alls är möjligt, är nog ett långsiktigt projekt. Jag är sugen på att prova…jag har liksom inget att förlora.

En häst att lufsa runt med i skogen på ihop med Lilla K på sin ponny vore himla mysigt.

Responses

  1. Jag tycker han ser mysig ut,vad trevligt för honom att få komma till dig.
    En travare är inte så tokigt att ha i skogen.
    Hoppas det går bra med ponny-väljandet.

  2. Ojoj, snart har ni en egen flock hästar…

  3. Jösses… här rör det på sig. En häst till på gång? Det blir nog bra, om det blir så. 🙂

  4. Väldigt fin är han:)

  5. ja det är spännande…
    men det är långt kvar innan jag tar ner honom till stallet där vi haft bianca, och ännu längre innan han i så fall skulle bli min….

  6. Låter som ett roligt projekt för dig – tycker du ska slå till 🙂
    Angående hästvalet till Lilla K håller jag med dom som ansåg att Fly verkar passa bäst. Ser mer harmoniskt ut tycker jag 🙂
    Lycka till med båda planerna!

  7. vilken fin och trevlig herre han ser ut att vara, hoppas han ær lika lugn och stabil med någon på hæstryggen också, då har du allt i box , hur gammal ær han?

  8. Hej, Såg att du har lärt känna Golding 🙂
    Han är hos mig nu, har du några goda råd?
    Han verkar lugn och fin, vi håller just på att lära känna varandra 🙂
    vad vet du om hans skador ? Vore tacksam för info 🙂


Kommentera

Kategorier

