Skrivet av: bacillen | söndag 8 juni, 2008

Provridning igen…

…och det blir svårare och svårare det här med att välja rätt och veta vad man söker.

Häromdagen var vi och red på Fly, en liten mysig ponnydam på 18 år. 110 cm. Hon är trygg och snäll, helt trafiksäker, trevlig och pigg att rida. Tävlad clear rounder i vinter. Fly är black till färgen.

I dag har vi ridit Putte, en 24(!)årig valack på 124,5 cm. En underbar gentleman som hela tiden vill väl. trafiksäker, välutbildad och placerad i hoppning 21 gånger den här säsongen. Putte är skimmel.

När Kerstin ridit Fly var hon helförtjust och ville ha henne….exakt likadant nu efter att ha ridit Putte. Alltså blir beslutet helt upp till oss kloka föräldrar 😀 Görsvårt!

Putte är en läromästare, en mkt duktig häst. Kerstin kan lära sig massor på honom. Han är också väldigt gammal och kanske inte alls håller i flera år till. En så gammal häst kräver en hel del extra omsorger. Kerstin är nu ganska liten på Putte, hon kommer inte upp helt utan hjälp.

Fly är lagom stor nu, Kerstin kanske kan rida henne i två max tre år till. Fly är också en bra läromästare men är kanske inte riktigt lika välutbildad som Putte. Kerstin kan göra fler saker själv med Fly pga storleken.

Vi ska provrida Fly en gång till i ridhuset, sen får vi försöka bestämma oss…

När vi satt i bilen på väg hem från Putte gick det plötsligt upp för lilla K att om hon ska få en ny häst ska vi inte behålla Bianca. Gråt och förtvivlan!! Jag antar att det kommer att komma fler sådana jobbiga stunder… Jag kommer att gråta floder jag med den dagen vi ska köra hem världens sötaste lilla poliskossehäst….

Synd att man inte kan samla på söta ponnysar.

Responses

  1. Åh vilket dilemma. Verkar ju vara två kanonhästar ni har att välja mellan. Båda med vissa för- och nackdelar. Själv har jag alltid varit svag för skimmlar så kan du gissa var jag lägger min röst. 😉

    Hoppas ni fattar ”rätt” beslut, dvs det som blir bäst för K och för familjen.

  2. Jag tycker ju inte att det är ett dilemma, men det vet du!
    Fly tycker jag ni ska köpa, av flera olika anledningar.
    Hon är yngre och antagligen inte lika ”hårt” använd.
    Lite mkt att en så gammal häst som den andre fortfarande tävlas så mkt, även om det inte är jättestora tävlingar det rör sig om.
    Hon är också mer lagom i storlek och ser ”goare” ut i blicken.
    En sak att tänka på är att storleken behöver man inte bry sig så mkt om, att hästen blir lite liten menar jag. ( Det är ett engelskridartänk).
    Bara Kerstin inte blir alldeles för tung, det blir hon ju inte, så är det bättre att hon är lite lång för hästen, än att ha en häst som kanske inte riktigt passar henne senare.
    Ha kvar henne så länge som möjligt och om Kerstin vill fortsätta rida efter tonåren, DÅ skulle jag köpa större.
    ( Min åsikt såklart, men jag tänkte jag kan skriva den)

  3. Tack så mycket för era tankar och åsikter! ❤

  4. jag håller med Lin. Jag red ju runt på russet tills jag blev 14 år . Ingen problem.

    Nu har jag en hel del erfarenheter med gamla hästar och visst är dom underbara men det är också krävande den dagen man märker att dom börjar bli gamla och man måste börja ta hänsyn till det. D är 27 nu och ryggen krånglar ibland och tänderna är nedslitna efter ett långt liv . Han håller inte riktigt vikten så man måste hela tiden hålla koll på foderintaket och öka/minska efter behov , han fryser lättare om vintern men är fortfarande pigg och jätterolig att rida. Ett riktigt dilemma med andra ord . En sak är iallafall klar och det är att inga barn rider honom numera eftersom dom inte riktigt klarar av att förstå att även en pigg och framåt häst kan ha ont …

  5. Jag håller också med om att Fly är det (enda rätta?) alternativet? Hon verkar vara en trygg och framför allt snäll ponny, skimmeln är nog mer av ”tävlingsponnytyp” än en riktigt bra barnponny. Jag kan ha helt fel men mitt första intryck säger mig att Lilla K kommer att få fler lyckliga stunder med Fly än med skimmeln.

    Lycka till i ert val!


Kommentera

Kategorier

