Skrivet av: bacillen | söndag 25 maj, 2008

Grottmänniskor och spår

I dag har vi grottforskat.

Jo det är faktiskt sant, vi följde med en speleologklubb till töllsjögrottan. Vi har varit där flera gånger innan, lekt i bergen och bara krypit lite i några grottöppningar, nu blev det mer på riktigt.

Min fysik är inte riktigt lämpad för ålning i trånga utrymmen så jag stannade vid ytan med hundarna, en hel del klättring blev det dock och lite kryp, för att känna på känslan. Maken och båda barnen följde med in i grottorna, utrustade med hockeyhjälmar och pannlampor, underställ och knäskydd. Barnen är förstås helt orädda, helt utan klautrofobiska tendenser. De älskade varje sekund och särskilt J fick följa med djupt in i berget och klarade sig väldigt bra ihop med de vana grottfolken 😀 Maken var nervös några gånger men tyckte ändå det var skoj. Det hela gav nog mersmak och vi kommer att försöka hänga på klubben fler gånger vid andra grottor.

När familjen var djupt nere i berget åkte hundarna och jag för att spåra. Jag hittade en underbar skog där jag la ett 400 meter långt spår med 5 apporter till Kråkan. När det låg till sig satt jag i solen och läste deckare. Kan det bli bättre? Bacillen fick inte spåra, han fick i gengäld grottforska lite senare, den lille killen, han är verkligen byggd för trånga utrymmen och klättring. Men lite vana kommer han att bli en bra speleologhund! Nå, tillbaka till spåret, Kråka spårade fint! Lite strul vid apporterna där hon inte kom in med dem utan bara kastade dem. Ska värdeladda lite pinnar snart så löser det sig. Tempot var bra, i början låg hon till och med på och jag nästan brände mig på min mjuka lina…. Sista apporten låg i högre ris och den var svår..hon struntade i den helt först men jag bromsade och då började hon TITTA efter den, hmmm.. Efter en stund kopplade hon på snoken och plockade den och fick jackpotbelöning!! Får ta och gömma pinnarna i spåret va!

När spåret var klart var även grottmänniskorna nästan klara för dagen, men först hann vi med lite mer klättring och krypning i grottöppningarna. När vi kom ner från berget fick hundarna lite simning i sjön, det var uppskattat. Vi andra väntar tills temperaturen har stigit lite i vattnet 😉

Nu är det kväll och jag, maken och hundar har sovit ute i solen på en filt, barnen har gonat sig framför tvn, väldigt skön lat eftermiddag/kväll.

I övrigt har det varit lite tungt ett tag, både på hundträningsfronten och mer personligen. Därav den totala bloggtorkan, en hel vecka utan blogg….

Antar att det kan bli bättre…

Sommarlov känns helt OK.

Responses

  1. Låter som om ni haft en toppendag. Vi kanske skulle träffas och spåra någon helg?

  2. Hönsspan låter som en bra metod för fest och firanden, hälsar Kata!

    Tack för grattiset!
    Grottålning låter kul! =)

  3. Wow, vad kul att åka och titta på grottor, sånt gillar jag!!
    Jag ses gärna snart om du har tid!

  4. spännande med grottor ! I helgen har jag träffat en liten shettisfröken som var lika gammal som mig …oj…oj… oj…. lite raggig i pälsen men fortfarande pigg nog att hänga med i rasparaden på ”hästens dag ” med en liten ryttare på ryggen ! Imponerande starka små krabater shettisarna !!!

  5. *kramas massa*


Kommentera

Kategorier

