Skrivet av: bacillen | tisdag 13 maj, 2008

om signalkontroll

..att veta vad kommandot betyder.

enkelt va?

Jo…

Fast jag hör till kategorin klickertränare som fegat ur och bara tränat en miljard upprepningar av frivilliga beteenden och alltså inte döpt dem till sitt och stå och ligg med mera. Min hund kan massor men inte så mycket på kommando. Dumt om man ska tävla eller hur!?

Fanny har skrivit ett bra blogginlägg om detta

Jag har provat några pass med den serien av ”kommando – k/b – fri”, som hon skriver i inlägget, och efter lite fipplande och några repetitioner som inte blev så himla bra så börjar Kråka nu få en ganska bra förståelse för skillnaden mellan stå(som är ett ganska nytt kommando för henne) och ligg.

Väldigt rolig träning för helt plötsligt tog vi några stora steg framåt i vår träning, jag har ju ett bra tag känt att vi står still och stampar men nu rasslade det till lite.

Detta med signalkontroll samt ett stort fokus på roliga åtråvärda belöningar har verkligen gjort mycker för vår träning det senaste.

Responses

  1. Tränar inte mkt just nu, men det var intressant läsning.
    Vi flyter mest bara omkring;)

  2. Tack för kommentaren, kul att jag smittar 😉 . Fick ett PM från en av instruktörerna där hon sa att jag verkligen är på hugget. Det är kul att få höra sånt ibland, då det är positivt menat :). Härligt att det börjar lossna för dig. Åh vad jag längtar till helgen!!! Att få träffa dig igen speciellt, jag gillade dig direkt jag såg dig :).


Kommentera

Kategorier

