Skrivet av: bacillen | tisdag 6 maj, 2008

Lägerrapport Fredag

OK, detta blir långt…men jag har varnat…

Fredag

Började morgonen med att mysa i sängen med min goda tjej, så slutade vi förresten gårdagskvällen också. Kråka vill ligga på min arm en stund, tätt tätt intill, sen vänder jag mig på mage och somnar men hon ligger kvar och trycker en bra stund innan det blir för varmt och hon går ner på golvet.

Jag är ingen frukostmänniska men jag vet att jag måste tvinga i mig lite för att orka ända till lunch. I dag blev vi indelade i grupper efter vilken kull våra hundar är födda i. Jättekul att se syskonen jobba också! De är underbarast av allihop här! Jag är inte ett dugg partisk… 😉

Så åkte vi till spårskogen, en underbar skog som vi kände väl igen från förra årets läger. Anna gick ut ett spår till kraxet, ett 300 meter långt med tre pinnar och en kattmatsburk i slutet.

Den obligatoriska uppletanderutan vallades och sen väntade vi på spåren….jag tror det blev en timme ungefär.

Kråka spårade bra! Spåret gick över markförändringar och en stig där Kråka blev lite konfunderad, men löste det fint till slut. En av vinklarna tog hon så fint! Bara en snabb koll åt fel håll och direkt på rätt spår, ja förresten så strulade det inte direkt i någon vinkel. Hon blev lite trött mot slutet och kom till mig och vilade en microvila. Sen på igen och blev glad för kattmaten! Apporterna är inga problem alls, plockar dem tveklöst utan att tugga.

Jag behöver träna MIG på att hantera linan bättre, ge henne mer motstånd i den, det kan ge henne mer sug i spåret samt att hon absolut inte får vinna mera på att vinda med hög näsa….. Jag ska vara noga med att spåra i medvind ett tag så att hon inte kan vinda, utan bara kommer framåt med låg fin näsa.

Uppletandet gick under förutsättningarna, med tröttnande hund, ganska bra. Jag gav henne mindre retning än jag brukar göra, hon fick bara se från bilen att jag gick in i skogen. Första skicket gick bra som vanligt. Andra segare….jag gick in lite i rutan för att hjälpa henne. Och då jobbade hon och fann tvåan. Trean likadant, med lite hjälp jobbar hon. Jaha!? Jag har låtit min hund framfångsrikt träna mig till att hjälpa henne i uppletandet!! Hon tycker det är svårt att jobba på avstånd från mig, alltså vill hon ha mig närmre, och om då föremålen ändå ligger långt ut måste matte komma närmre. Jäkla smarta hund! ❤ Älskar henne massor! Undra om jag ska prova med ett föremål bara, med ingen eller liten retning, och när hon finner det avsluta med jubeltoner, ta en rejäl paus och upprepa….Ska sova på saken och prova i morgon. Helt klart är att mer träning är en himla bra ide!

Vi hade fått med oss lunchpåsar ut i skogen och samlades alla på en äng för att njuta av maten och solen.

På eftermiddagen har vi tränat lydnad. Jag och Kråka fokuserade på fria följet som går riktigt bra nu! I början med lite pigg hund sträckte jag längden lite och det gick med bra fokus. Så tränade vi högersvängar samt stegförflyttningar samt backa vid sidan. Just bakåt har vi inte provat förut men hon fattade precis och trampade på bakåt några fina steg. Roligt!

Jobbade med lägganden och läggande under gång. Kråka är rolig och duktig. Förstå väl inte alltid att lägga sig direkt när vi kör under vanlig march men det kommer!

Lånade en tungapport och provade lite, den vägde inte 4 kilo såklart utan snarare 1. Kråka grep och höll mycket kort men jag tyckte hon var duktig som tusan!

Tänkte att vi skulle greja lite extra med stående och ställande under gång den här helgen, det är ju ett moment vi knappt nosat på alls. Förstärkte stå framför mig flera gånger och började röra mig lite bakåt. Började också lägga in kommando för jag ser att hon stannar medvetet nu. I morn på lydnadspasset ska jag börja med ståendet så att hon är hetare, och så ska jag belöna med bollen.

Budföring är med i appellen…alltså bra att träna på! Så det gjorde vi idag, först med ”farmor” Anna och sen med Mikael. Kråka var väldigt bra! Hon kutar glatt på kommando och försöker nästan göra ingång hos mottagaren och med lite hjälp går det. De kunde mata godis, berömma och till och med klappa om henne vid sidan! Underbart!! Mikael kunde dessutom kika ordentligt i munnen på henne!

Jag har tränat en hel del plats hemma ett tag nu, främst inne, och det börjar ge resultat verkar det som. Vi lade en platsliggning med alla hundarna och Kråka fick ligga på kanten med Sauron(trygge storebror) bredvid. Jag lämnade 15 meter och stod i två(2!) minuter. Återgången gick bra och jag belönade och lämnade igen, gick också bra! Kråka ligger relativt fokuserat, kikar bort nån gång bara.

Träningspasset avslutades med en tandvisning helt tävlingsmässig, och ta mig tusan om min hund inte hade fått en tia på den!! Nu var det iofs Mikael som gjorde den och honom gillade hon ju sen budföringen, men ändå!!

Världens bästa Kråka!!!

Jag inser att det låter som att vi tränade massor, och ja det gjorde vi, men vi var på planen himla länge och pausade också massor.

Det som är jobbigt med kraxet är hennes interaktion med andra hundar. Hon vaktar mig och våra saker nåt så pass att det blir plågsamt. Dessutom klarar hon ju inte alls närkontakt med främmande hundar. Ju tröttare hon blir desto mer morrande blir det och hon kan morra på en hund på väldigt långt håll om hon tycker att den närmar sig henne eller våra saker. Tex när vi skulle lägga platsen morrade hon när flera hundar gick förbi min väska fast hon var långt bort, redan uppställd för att lägga sig ner. Jag blev nästan orolig att hon inte skulle kunna ligga, men det verkar gå bra när hon är i arbete, då fokuserar hon på mig. Tur det i alla fall.

Kvällen tillbringades med god mat, trevligt sällskap, mycket snack men som vanligt tidig läggning för mig och sötkråkan. Vi är såna partypoopers som går tidigt från festen 😉 😀

Kommentera

Kategorier

